Sprzęt VR/AR: są bariery
W minionym kwartale sprzedaż zestawów VR/AR zwiększyła się o 25 proc., ale nie ma powodów do hurraoptymizmu. W br. wzrost wyhamował. Są czynniki utrudniające rozwój rynku.

W II kw. br. światowy rynek wchłonął 2,1 mln gogli do generowania rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR). To o ponad 25 proc. więcej niż rok wcześniej, ale w tym roku popyt wyhamował. Otóż wynik w II kw. br. był nieznacznie niższy niż w I kw. br. Dopiero cięcia cen urządzeń, które przeprowadzili najwięksi producenci, mają przynieść poprawę.
"Wzrost na rynku VR był dość powolny w porównaniu do innych nowych technologii, ponieważ kwota inwestycji w te rozwiązania, a co ważniejsze, potrzeba kształcenia użytkowników końcowych jest bardzo wysoka dla VR "- wyjaśnia Jitesh Ubrani, starszy analityk IDC. Jednak jego zdaniem barierą w rozpowszechnieniu takiego sprzętu jest nie tylko cena, lecz także nieznajomość tych nowinek przez konsumentów – często nie mają możliwości zapoznania się z tymi produktami i przetestowania ich.
Nadal margines rynku (mniej niż 2 proc.) stanowią zestawy AR. Ich sprzedaż spadła w porównaniu z ub.r. Głośne premiery urządzeń światowych marek w zeszłym roku nie rozruszały rynku. Dochodowy może okazać się natomiast w tym przypadku sektor przedsiębiorstw, na którym obecnie skoncentrowały się firmy oferujące rozwiązania AR.
Jeśli chodzi o cały asortyment gogli VR/AR, to ponad połowę sprzedanych urządzeń stanowi sprzęt, który potrzebuje smartfona do generowania obrazu. Zestawy z wbudowanym ekranem mają 43 proc. rynku wobec 34 proc. rok temu.
Najwięksi producenci zestawów VR/AR w II kw. 2017 r. |
||
Firma |
Dostawy w II kw. 2017 r. (tys. szt.) |
Udział w rynku w II kw. 2017 r. |
1. Samsung |
568,0 |
26,7% |
2. Sony |
519,4 |
24,4% |
3. Facebook |
246,9 |
11,6% |
4. TCL |
106,4 |
5,0% |
5. HTC |
94,5 |
4,4% |
Inni |
594,8 |
27,9% |
Razem |
2130,0 |
100,0% |
Źródło: IDC |
Podobne aktualności
Praca hybrydowa pomnoży wydatki na AR/VR w Europie
Wzrost inwestycji będzie ponad dwukrotny w ciągu kilku lat. Analitycy tłumaczą, dlaczego.
Drukarki: trzy marki w Top 5 urosły, dwie miały niższą sprzedaż
W pierwszym kwartale wyniki większości największych graczy poprawiły się.
Pamięć masowa nabrała rozpędu w Europie
Są trzy istotne powody wzrostu inwestycji w storage w 2022 r. Trend będzie kontynuowany - przewidują analitycy.