Segment korporacyjny światowego rynku WLAN osiągnął najwyższe kwartalne przychody w historii w IV kw. 2022 r., rosnąc o 47,9 proc. rok do roku do 3,35 mld dol. – podaje IDC.

W całym 2022 r. wzrost był również spory: 31,4 proc. wobec 2021 r., a przychody osiągnęły okrągłe 10 mld dol.

Wi-Fi 6 napędza sprzedaż

Standardy Wi-Fi 6 i Wi-Fi 6E nadal napędzają zakupy w segmencie korporacyjnym. Sprzedaż punktów dostępowych Wi-Fi 6 wzrosła o 36,8 proc. sekwencyjnie (od III kw. 2022 r. do IV kw. 2022 r.), generując już blisko 83 proc. przychodów ze sprzedaży access pointów do klientów biznesowych.

Również Wi-Fi 6E było nadal szybko wdrażane. Przychody niemal podwoiły się w jeden kwartał, osiągając 209 mln dol. w IV kw. 2022 r. Przy czym Wi-Fi 6E stanowi wciąż niewielki odsetek (7,2 proc.) obrotu na firmowych punktach dostępowych.

Szybki wzrost jest związany z poprawą w łańcuchu dostaw, w połączeniu z inwestycjami przedsiębiorstw w najnowsze standardy Wi-Fi.

„Dobre wyniki branży WLAN dla przedsiębiorstw pokazują znaczenie technologii bezprzewodowej w realizacji celów dla sieci i cyfrowej transformacji w organizacjach na całym świecie” – uważa Brandon Butler, kierownik ds. badań sieci korporacyjnych w IDC.

Konsumenci nie spieszą się z zakupami
Segment konsumencki rynku WLAN wzrósł jedynie o 4 proc. rok do roku w IV kw. 2022 r. oraz o skromne 0,2 proc. w całym 2022 r. Adopcja Wi-Fi 6 trwa również w domach, z tym że jest ona wolniejsza niż w biznesie. W IV kw. 2022 r. sprzęt Wi-Fi 6 generował 49,3 proc. przychodów rynku konsumenckiego WLAN.

Rynek korporacyjnych sieci WLAN w Europie Zachodniej w IV kw. 2022 r. wzrósł pod względem przychodów aż o 77,1 proc., a w całym roku o 52,8 proc. W Europie Środkowo-Wschodniej, do którego to regionu IDC wrzuca zarówno Polskę, jak i Rosję i Ukrainę, sumaryczne wskaźniki rzecz jasna były sporo niższe (+8,2 proc. oraz -4,9 proc.).

Cisco liderem rynku i wzrostu

Sieciowy potentat Cisco umocnił swoją pozycję na rynku firmowych sieci WLAN, zwiększając sprzedaż (wartościowo) o 68,8 proc. r/r w IV kw. 2022 r., do 1,5 mld dol., oraz o 33,8 proc. w całym 2022 r. To najwyższa skala wzrostu w czołówce. Udział firmy w rynku do końca 2022 roku wyniósł 41,2 proc.

Druga była HPE-Aruba, rosnąc o 49,6 proc. w IV kw. 2022 r. oraz o 50,9 proc. przez cały rok, co dało firmie udział w rynku 14,6 proc. w 2022 r.

Trzecie Huawei w IV kw. 2022 r. poprawiło się bardziej niż Aruba, o 52,4 proc. oraz o 33,6 proc. przez cały rok, uzyskując 7,6 proc. udziału w 2022 r.

Kolejne miejsca zajęli: Ubiquiti (6,8 proc. udziału w 2022 r.) i H3C (4,2 proc.).