Sprzedaż notebooków spadnie w br. o 2,5 proc.
W tym roku spadek na światowym rynku notebooków nie będzie tak duży, jak w ub.r. - prognozuje Digitimes Research. Zaostrzy się jednak konkurencja między producentami.
Według analityków w 2015 r. na rynki na całym świecie dostarczono 157,4 mln notebooków, co oznaczało 9-procentowy spadek wobec poprzedniego roku. W 2016 r. dostawy mają skurczyć się o blisko 4 mln szt., do 153,5 mln. To o 2,5 proc. mniej niż w ub.r.
Konkurencja między producentami zaostrzy się, ponieważ na rynku nie widać oznak ożywienia i zwłaszcza w I poł. br. to się nie zmieni. Większej niż w ub.r. rywalizacji o klienta analitycy spodziewają się w rosnących segmentach: notebooków gamingowych oraz sprzętu 2 w 1. Mają pojawić się kolejne urządzenia podobne do tabletu Surface Microsoftu i MacBooków Air. Ponadto spodziewana jest większa aktywność Samsunga na rynku notebooków w 2016 r. i wprowadzenie na rynek nowych produktów. Do gry prawdopodobnie włączą się także chińskie koncerny – Huawei i Xiaomi – z laptopami lub 2 w 1 własnych marek.
Prognozowane udziały poszczególnych producentów w światowym rynku w 2016 r wg Digitimes Research
1. Lenovo – 22,5 proc.
2. HP – 21,4 proc.
3. Dell – 13,8 proc.
4. Apple – 11,9 proc.
5. Asus – 10,2 proc.
6. Acer – 8,9 proc.
7. Samsung – 2,8 proc.
8. Toshiba – 1,7 proc.
9. Fujitsu – 1,1 proc.
Tajwańskie firmy ODM będą odpowiadały za dostarczenie 81,6 proc. notebooków wprowadzonych na światowy rynek przez vendorów w br. Najwięcej urządzeń wyprodukuje Quanta (31,3 proc.).
Podobne aktualności
Laptopy z AI będą miały już 50 proc. udziału w sprzedaży w 2025 r.
Sprzedaż komputerów wzrośnie w tym roku. Są dwa zasadnicze powody.
Popyt na notebooki wzrośnie w 2024 r.
Zastosowania sztucznej inteligencji będą kluczem do zwiększenia sprzedaży w ciągu 2 - 3 lat - zdaniem analityków.
Blisko 200 tys. bonów na laptopy dla nauczycieli rozdanych
Nauczyciele z bonem kupują laptopy średnio za 3,1 tys. zł - ustaliło Allegro.