Według analityków w 2015 r. na rynki na całym świecie dostarczono 157,4 mln notebooków, co oznaczało 9-procentowy spadek wobec poprzedniego roku. W 2016 r. dostawy mają skurczyć się o blisko 4 mln szt., do 153,5 mln. To o 2,5 proc. mniej niż w ub.r.

Konkurencja między producentami zaostrzy się, ponieważ na rynku nie widać oznak ożywienia i zwłaszcza w I poł. br. to się nie zmieni. Większej niż w ub.r. rywalizacji o klienta analitycy spodziewają się w rosnących segmentach: notebooków gamingowych oraz sprzętu 2 w 1. Mają pojawić się kolejne urządzenia podobne do tabletu Surface Microsoftu i MacBooków Air. Ponadto spodziewana jest większa aktywność Samsunga na rynku notebooków w 2016 r. i wprowadzenie na rynek nowych produktów. Do gry prawdopodobnie włączą się także chińskie koncerny – Huawei i Xiaomi – z laptopami lub 2 w 1 własnych marek.

Prognozowane udziały poszczególnych producentów w światowym rynku w 2016 r wg Digitimes Research

1. Lenovo – 22,5 proc.
2. HP – 21,4 proc.
3. Dell – 13,8 proc.
4. Apple – 11,9 proc.
5. Asus – 10,2 proc.
6. Acer – 8,9 proc.
7. Samsung – 2,8 proc.
8. Toshiba – 1,7 proc.
9. Fujitsu – 1,1 proc.

Tajwańskie firmy ODM będą odpowiadały za dostarczenie 81,6 proc. notebooków wprowadzonych na światowy rynek przez vendorów w br. Najwięcej urządzeń wyprodukuje Quanta (31,3 proc.).