Sprzedaż drukarek w Polsce podskoczyła o 25 proc.
Mali i średni resellerzy mieli mocny koniec roku.

Promocje i solidny popyt biznesowy sprawiły, że wyniki przekroczyły najbardziej optymistyczne oczekiwania.
Sprzedaż urządzeń drukujących w dystrybucji w Polsce wzrosła w grudniu ub.r. o 25,9 proc. r/r – według danych Contextu. Jeśli chodzi o przychody, bilans był jeszcze lepszy: 41,9 proc. na plusie.
Solidne wzrosty odnotowano w większości krajów europejskich – pod względem wartości sprzedaży maszyn drukujących w dystrybucji. Co do wolumenów, to blisko połowa z 21 analizowanych rynków w grudniu odnotowała spadki r/r.
W sumie w IV kw. 2022 r. sprzedaż sprzętu drukującego za pośrednictwem europejskich dystrybutorów poprawiła się o 12,3 proc. r/r ilościowo, a biorąc pod uwagę przychody o 27,8 proc. Takie liczby przekroczyły najbardziej optymistyczny scenariusz Contextu.
„Jest to częściowo spowodowane agresywnymi promocjami, mającymi na celu wyczyszczenie zapasów ze sprzętu entry-level, a także dużym popytem biznesowym na urządzenia z wyższej półki” – komentuje Antonio Talia, szef działu analiz rynkowych i biznesowych.
Jak zauważa, słabe wyniki na rynku druku w 2021 r. sprawiły, że porównania za 2022 r. są korzystne, jednak co istotne asortyment produktów zmienił się w ciągu ostatniego roku.
W IV kw. 2022 r. w porównaniu z poprzednim rokiem większy nacisk położono na wysokiej klasy drukarki konsumenckie i urządzenia biznesowe ze średniej i wyższej półki – szczególnie drogie wielofunkcyjne modele laserowe.
Oprócz wzrostu cen produktów konsumenckich i komercyjnych ze średniej i wyższej półki, czynniki te są w dużej mierze odpowiedzialne za wzrost przychodów, który utrzymuje się na wysokim poziomie od II połowy września ub.r. W końcówce grudnia ub.r. nastąpiło pewne spowolnienie.
Dobry koniec roku dla resellerów
Mali i średni resellerzy mieli mocny koniec 2022 r., który utrzymywał się do pierwszego tygodnia 2023 r., dzięki sprzedaży do biznesu (w sektorze publicznym jak i prywatnym), a także wzrostowi cen.
Ponadto od początku października ub.r. Context obserwuje również stały wzrost u sprzedawców internetowych, co świadczy o ponownym zwiększaniu wydatków konsumenckich.
Podobne aktualności
Materiały do druku. Gorzej niż w czarnym scenariuszu
Sprzedaż materiałów eksploatacyjnych w IV kw. ub.r. okazała się znacznie niższa, niż w pesymistycznej prognozie.
Sprzedaż w dystrybucji w Europie poniżej oczekiwań
W IV kw. 2022 r. wynik był jedynie 1 proc. na plusie. Dobrze poradzili sobie mali i średni resellerzy.
Huawei nowym graczem na rynku drukarek ink tank
Wprowadzenie przez koncern nowych urządzeń to jedno z najważniejszych wydarzeń minionego kwartału - według IDC.