Sprzedawcy zrzucili się na 80 proc. przychodów Allegro
W III kw. br. przychody platformy e-commerce wzrosły o 50 proc., do blisko 930 mln zł. Ok. 80 proc. z tej kwoty Allegro pochodziło z opłat od sprzedawców.
Allegro miało stratę w III kw. br. To głównie efekt jednorazowych kosztów – twierdzi dyrektor finansowy.
Popularność zakupów internetowych w tym roku przekłada się na rosnącą sprzedaż na Allegro. W III kw. 2020 r. firma zwiększyła przychody o 50 proc., do 928,7 mln zł.
To głównie zasługa dużego wzrostu strumienia gotówki z prowizji i opłat od sprzedawców, którzy zasilili konta koncernu sumą 771,5 mln zł, o 50 proc. większą wobec ub.r. Reszta obrotu pochodziła głównie z reklam.
Allegro bez zysku
Zyski giganta e-commerce w III kw. br. okazały się jednak znacznie niższe w ub.r. Firma miała ponad 130 mln zł straty netto wobec 73 mln zł zysku przed rokiem.
Zmniejszył się zysk operacyjny – o 20 proc., do 167,7 mln zł.
Także EBIDTA była niższa, o ponad 10 proc., jednak po odjęciu kosztów pierwotnej oferty akcji, wynik EBIDTA poprawił się o 27 proc. (408,5 mln zł).
Jak wyjaśnia dyrektor finansowy Allegro, Jon Eastick, wynik netto obciążyły o blisko 280 mln zł w minionym kwartale koszty oferty publicznej oraz inne koszty, takie jak programy motywacyjne. Bez uwzględnienia tych czynników Allegro miałoby dwa razy wyższy zysk niż przed rokiem – ponad 147 mln zł – zapewnia CFO.
Z oferty pierwotnej nowych akcji Allegro po odliczeniu kosztów pozyskało netto 0,9 mld zł.
W 2021 r. Allegro planuje otwarcie centrum logistycznego.
Więcej klientów, więcej wydają
Wartość sprzedaży na Allegro osiąga zawrotne kwoty – w III kw. 2020 r. wyniosła 8,25 mld zł, o blisko 50 proc. więcej niż w ub.r.
Klienci przeciętnie wydają więcej w br. – średnio niemal 2,5 tys. zł w minionych 12 miesięcy. To o 29 proc, więcej niż rok wcześniej. Ponadto rośnie liczba aktywnych nabywców zwiększyła się w ciągu roku o 1,4 mln, do 12,6 mln – według danych Allegro.
Jak zapewniają przedstawiciele firmy, w IV kw. br. zainteresowanie nadal rośnie, aczkolwiek otwarcie sklepów stacjonarnych w grudniu może nieco zmniejszyć wzrost sprzedaży online.
Według raportu Domu Maklerskiego mBanku w przyszłym roku trzeba liczyć się ze spadkiem marży Allegro, w związku z możliwym wejściem Amazona do Polski, na co poznańska firma odpowie inwestycjami. Jednak nawet w takim scenariuszu zyski Allegro mają rosnąć w kolejnych latach.
Od początku tego roku Allegro przeznaczyło na inwestycje ponad 160 mln zł.
Podobne aktualności
Allegro: koniec z bezterminowym banowaniem klientów
"Ograniczymy liczbę potencjalnych nadużyć" - twierdzi Allegro.