Praca zdalna i hybrydowa okazuje się problematyczna dla firm. W Polsce 31 proc. firm wprowadziło podczas pandemii model pracy hybrydowej, ale widać dużą chęć powrotu do biur – 34 proc. przedsiębiorców twierdzi, że zrobi to natychmiast, jak tylko będzie to możliwe – według badania InsightLab dla Canona.

Wynika to m.in. z tego, że nie wszystkie przedsiębiorstwa dysponują odpowiednim sprzętem. Problem ten dotyczy głównie średnich firm, podczas gdy większość tych dużych poczyniło odpowiednie inwestycje” – wyjaśnia Michał Łepkowski, B2B Sales & Marketing Director w Canon Polska.

W Polsce inwestycje w sprzęt do home office dla pracowników poczyniło 21 proc. przedsiębiorstw. Wydaje się niewiele, biorąc pod uwagę skalę przejścia firm na zdalny tryb, ale to i tak więcej, niż w Czechach i na Węgrzech.

Zanik „zespołowego ducha”

Badania pokazują, że niechęć do pracy zdalnej wynika nie tylko z braku odpowiednich narzędzi, lecz także m.in. z obawy przed zanikiem „zespołowego ducha”. Tak np. twierdzi 2/3 węgierskich pracowników na Węgrzech, choć aż 85 proc. firm wprowadziło podczas pandemii pewne formy pracy zdalnej, tylko co czwarte przedsiębiorstwo pozwala pracownikom na pracę z domu w wymiarze większym niż dwa dni tygodniowo.

Niechęć do pracy zdalnej widać też na czeskim rynku. Tylko 10 proc. tamtejszych firm pozwalało większości pracowników na pracę zdalną podczas lockdownu, a zaledwie 15 proc. rozważa rozszerzenie możliwości pracy z domu w większym stopniu niż przed pandemią. Na tle Czech bardziej elastyczna okazuje się Polska.

Z badania wynika, że pandemia nie wyeliminowała potrzeby pracy z biura. Firmy, które zdecydowały się na wprowadzenie modelu hybrydowego, traktują go w większości jako sposób przejściowy funkcjonowania przedsiębiorstw.

Nie ufają chmurze
Polscy przedsiębiorcy deklarują w porównaniu z krajami regionu dużą nieufność (45 proc.) do rozwiązań chmurowych, a to one w opinii Canona znacznie zwiększają bezpieczeństwo cyfrowe.

Wskazać kierunek rozwoju

Jak ocenia przedstawiciel Canon Polska, wyniki badań świadczą o konieczności edukowania przedsiębiorców, w jaki sposób zwiększać w firmie stopień cyberbezpieczeństwa oraz jak sprostać wymogom transformacji cyfrowej.  

—–

Badanie przeprowadziła w połowie września 2021 r. agencja badawcza Insight Lab na podstawie 202 wywiadów z przedstawicielami średnich i małych firm w Polsce.