Dwie trzecie specjaliści IT i telekomunikacji ocenia dobrze lub bardzo dobrze bezpieczeństwo swojego zatrudnienia – według raportu Antal oraz Cushman & Wakefield. To identyczny wskaźnik jak średnia na rynku, ale w porównaniu z kilkunastoma innymi sektorami fachowcy ICT plasują się w dolnej części zestawienia. Zadowolenie ze swojej pracy deklaruje 69 proc. pytanych specjalistów IT i telekomunikacji. W związku z zapowiadanym spowolnieniem gospodarczym 39 proc. poszukuje nowej pracy.

Duża satysfakcja w e-commerce i centrach BPO

Najbardziej pewni swoich posad – według badania – są fachowcy od e-commerce, internetu i nowych mediów (87 proc.) oraz pracownicy centrów usług wspólnych (83 proc.), w których zresztą największą grupę kadrową (ok. 40 proc.) stanowią fachowcy IT – według raportu Antal oraz Cushman & Wakefield. W badaniu analizowano, czy specjaliści i menedżerowie przygotowują się do kryzysu.

IT i telekomunikacja znalazła się w drugiej części zestawienia.
Są gotowi pracować za mniej

Specjaliści IT w czasach spowolnienia gospodarczego są gotowi do wyrzeczeń i elastyczni – wynika z badania. Ponad połowa ludzi IT i telekomunikacji (54 proc.) godzi się na obniżkę pensji, gdyby było to konieczne do utrzymania miejsc pracy. W sektorze usług wspólnych tylko 43 proc. pytanych jest w stanie to zaakceptować.

„Branża SSC/BPO zaś w ostatnich latach stanowiła rynek silnie konkurencyjny, na którym pracownicy dość łatwo mogli uzyskać podwyżkę wynagrodzenia. Jednocześnie w tym sektorze zatrudnienie znalazły w przeważającej mierze osoby młode z pokolenia Y i Z, które nie odczuły dotychczas kryzysu, nie muszą też czuć powagi sytuacji – nadal realizują procesy, w ramach których pracują w firmie. Wszystko to powoduje, że nie są tak skłonne do wyrzeczeń jak pokolenie X czy też wieloletni pracownicy innych branż” – tłumaczy Sebastian Sala, Business Unit Director, Antal SSC/BPO.

Aż 86 proc. fachowców ze wszystkich branż deklaruje, że może pracować w większym wymiarze czasu.

Zdecydowana większość (85 proc.) jest w stanie czasowo zrezygnować ze świadczeń pozapłacowych. Zmianę zakresu obowiązków dopuszcza 76 proc. respondentów, a zmniejszenie wymiaru czasu pracy – 71 proc.

Spośród badanych 62 proc. dopuszcza ograniczenie wynagrodzenia – średnio o 19 proc.

„Konieczność koncentrowania się na utrzymaniu pracowników, rozwijaniu ich i dbaniu o ich dobrobyt, zarówno w sferze fizycznej, jak i mentalnej, będzie jeszcze silniejsza. Takiemu podejściu sprzyja organizacja biura, zapewnienie odpowiednich, bezpiecznych warunków do pracy, stworzenie przestrzeni do budowania społeczności, wymiany wiedzy i współpracy” – radzi Anna Trochim, Country HR Manager, Cushman & Wakefield.

Menedżerowie oszczędzają i tną wydatki

Mimo, że na rynku pojawia się niepewność, wciąż dominującym poczuciem jest stabilizacja i gotowość do nowych działań – wynika z odpowiedzi respondentów. Z badania wynika, że 68 proc. przedstawicieli kadry średniego i wyższego szczebla w różnych branżach przeszło na tryb oszczędzania – gromadzi środki i ogranicza wydatki, zaś 22 proc. podejmuje nowe działania i bardziej angażuje się w obowiązki. Co piąty badany składa propozycje nowych projektów w firmie.

Większość specjalistów i menedżerów jest zadowolona z obecnej pracy (69 proc.) i czuje bezpieczeństwo zatrudnienia (67 proc.).

„W dużej mierze o sytuacji gospodarczej w najbliższych miesiącach będzie decydowało zaangażowanie pracowników w wykonywane zadania, a także ich postawy ekonomiczne. Wyniki raportu pozwalają na optymizm w tym zakresie – duża część badanych bierze sprawy w swoje ręce – i elastycznie dostosowuje się do wymagań rynku wprowadzając innowacje i zwiększając efektywność pracy – komentuje Artur Skiba, prezes Antal.

Firmy powinny przyciągnąć kreatywnych

„W czasie, gdy zawodzą tradycyjne modele biznesowe, bardzo istotnym czynnikiem, który pozwala organizacjom przetrwać lub uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku, są innowacje. Do przeprowadzenia transformacji są potrzebne osoby myślące niestandardowo, kreatywnie i nieszablonowo.” – mówi Aleksander Szybilski, Associate, Workplace Strategy, Cushman & Wakefield.

Jak zauważa jednak ekspert, o kreatywnych fachowców jest trudniej w czasie kryzysu, ponieważ ludzie niechętnie zmieniają pracodawcę. Dlatego decydenci w firmach powinni zastanowić się, jakie środowisko pracy będzie atrakcyjne dla takich osób albo grup projektowych, aby ich przyciągnąć.