Spadek zysku AWS
Koncern chmurowy odczuł rosnące koszty. Do tego wzrost sprzedaży był najniższy od lat.

Gigant chce być partnerem dla klientów, którzy wdrażają projekty związane z generatywną AI.
Chmurowy lider rośnie ostatnio wolniej niż jego najwięksi konkurenci. W II kw. 2023 r. zwiększył sprzedaż o 12 proc. r/r, do 22,1 mld dol. i jest to najniższe tempo od lat.
„Wzrost AWS ustabilizował się, gdy klienci zaczęli przechodzić od optymalizacji kosztów do wdrażania nowych obciążeń” – twierdzi CEO Amazona, Andy Jassy.
Dużą część biznesu AWS-u napędzają już nowe technologie, jak AI i uczenie maszynowe. Gigant chce być w długoterminowej perspektywie partnerem dla klientów, którzy wdrażają projekty związane z generatywną sztuczną inteligencją.
Koszty o 2,7 mld dol. w górę
Zysk operacyjny AWS-u w II kw. 2023 r. spadł o 6 proc., 5,4 mld dol. To głównie skutek wzrostu kosztów operacyjnych aż o ok. 2,7 mld dol. wobec II kw. 2022 r.
Dołek okazał się jednak mniejszy niż w I kw. 2023 r., gdy zysk AWS-u spadł o ponad 20 proc. r/r (a obroty o 16 proc.).
Firma informowała po I kwartale bieżącego roku o optymalizacji wydatków na chmurę przez klientów, w odpowiedzi na te trudne warunki ekonomiczne. Co więcej, zespoły AWS-u miały pomagać klientom w tej optymalizacji, budując długoterminowe relacje, co też może wyjaśniać niższą dynamikę wzrostu przychodów.
Cały Amazon zwiększył przychody o 11 proc. w II kw. 2023 r., do 134,4 mld dol., co oznacza sprzedaż o ok. 13 mld dol. większą niż w II kw. 2022 r. Zysk operacyjny urósł prawie dwukrotnie, do 7,7 mld dol. Dobre wyniki to w dużej mierze zasługa większych zakupów internetowych przez amerykańskich klientów.
Podobne aktualności
Amazon wprowadził zmiany dla klientów pod wpływem UOKiK
Chodzi o usługi subskrypcyjne. Trwają postępowania UOKiK m.in. wobec Microsoftu, Apple'a i Google'a.
AWS zwiększył zysk o 30 proc.
Ok. 90 proc. wydatków na IT nadal idzie na rozwiązania lokalne, a nie na chmurę. „Myślę, że to równanie odwróci się za 10 lat” - uważa szef Amazona.