W 2020 r. sprzedaż smartfonów w Polsce spadła o 8,5 proc. w ujęciu ilościowym i 11,4 proc. w ujęciu wartościowym w porównaniu z 2019 r. – według danych IDC. Na rynek dostarczono 8,5 mln urządzeń.

„Pandemia Covid-19 negatywnie wpłynęła na sprzedaż smartfonów, ponieważ do zdalnej pracy czy nauki dużo praktyczniejszym zakupem od smartfonu był laptop czy nawet tablet. Spadł także popyt na flagowe modele, a do łask klientów wróciły tańsze smartfony, które do niedawna jeszcze ich zdaniem nie zapewniały im wystarczająco dobrych doświadczeń z użytkowania. Dlatego też spadły średnie ceny a przez to wartość rynku” – zwraca uwagę Marek Kujda, analityk IDC.

Xiaomi numerem 1, zjazd Samsunga

Liderem w ujęciu ilościowym zostało firma Xiaomi z 32 proc. udziałem w 2020 r. Na drugim miejscu znalazł się Samsung, który przez lata był numerem 1 na lokalnym rynku. Sprzedaż koreańskiego giganta w Polsce stopniała jednak o blisko 45 proc.

W głębokim dołku znalazło się również nękane amerykańskimi sankcjami Huawei, które w całym roku 2020 zajęło 3 miejsce na polskim rynku, ale w IV kw. 2020 r. było dopiero 6, za Xiaomi, Samsungiem, Apple. Lenovo i Oppo.

W ujęciu wartościowym liderem sprzedaży w 2020 r. było Apple z ponad 26 proc. udziałem w rynku.

Inni zyskiwali kosztem Huawei

„Sankcje USA pozbawiły Huawei możliwości dostarczania na rynek nowych smartfonów z usługami i aplikacjami Google, co niestety negatywnie odbiło się na zainteresowaniu klientów. Dało to firmom Xiaomi, Oppo i Lenovo możliwość zwiększenia ich udziałów w rynku kosztem Huawei. Z kolei w przypadku Apple w Polsce dobrze sprzedawały się mniejsze modele iPhone’ów tj. SE i 12 Mini, dzięki którym firma zwiększyła sprzedaż” – komentuje Marek Kujda.