Sprzedaż komputerów na polskim rynku w lipcu i sierpniu br. spadła o 8,4 proc. wobec analogicznego okresu 2017 r. – ustalił Contextu. Są to dane w ujęciu ilościowym, pochodzące od dystrybutorów.

Ujemny wynik na polski rynku kontrastuje z trendem widocznym w zachodniej Europie. W tym regionie klienci dystrybutorów w lipcu i sierpniu br. kupili średnio o 3 proc. urządzeń więcej niż rok wcześniej, a obroty z tego tytułu zwiększyły się o 5 proc.

Podobnie jak w II kw. br., wolumeny sprzedaży poszły w górę głównie dzięki segmentowi komercyjnemu (+7 proc.), co jest związane ze zbliżającym się końcem wsparcia Windows 7 (styczeń 2020 r.) i wymianą sprzętu w firmach. Z kolei w Polsce w kwietniu i maju br. sprzedaż biznesowych PC była wyższa o 2,4 proc. wobec analogicznego okresu ub.r.
 
Popyt na modele konsumenckie nadal topniał (-1 proc.), choć bilans poprawił się wraz z początkiem sezonu szkolnego, po spadku o 10 proc. w II kw. kw. 2018 r. W tym segmencie klienci coraz chętniej sięgają po ultracienkie laptopy, jak również chromebooki, ale wzrost sprzedaży tych produktów okazał się niewystarczający, aby w pełni zrekompensować słabsze zapotrzebowanie na modele średniej klasy.
 
Dzięki wyższym średnim cenom sprzedaży (+2 proc.) Na początku III kw. br. średnia cena sprzedaży PC w zachodnioeuropejskiej dystrybucji wyniosła 573 euro. W porównaniu z poprzednimi kwartałami dynamika była jednak nieco niższa.

 

Sprzedaż komputerów w dystrybucji w ujęciu ilościowym w lipcu i sierpniu 2018 r

   
Kraj Wzrost rok do roku
Niemcy 2,40%
Wielka Brytania 7,20%
Hiszpania 7,70%
Włochy 2,50%
Francja -12,20%
Holandia 5,60%
Polska -8,4%
Szwajcaria 2,00%
Portugalia 7,10%
Austria 3,90%
   

Źródło: Context