Sprzedaż urządzeń drukujących w dystrybucji w Polsce stopniała o ponad -36 proc. rok do roku w styczniu 2022 r. – ustalił Context. Co jednak istotne, przy takim zjeździe, jeśli chodzi o wolumeny, wartość sprzedaży sprzętu okazała się wyższa niż przed rokiem o 2,4 proc., co wskazuje na spory wzrost średnich cen.

Analogiczny trend zaobserwowano w całej Europie. Z tym że przychody z dystrybucji drukarek biznesowych w Europie okazały się znacznie wyższe niż w przypadku urządzeń konsumenckich. Stało się tak dzięki dobrym wynikom sprzedaży laserowych drukarek (SFP).

Przychody z biznesowego segmentu druku w europejskiej dystrybucji przewyższyły w styczniu średnie tygodniowe przychody z 2021 r. i nadal rosną – ustalił Context.

Spadek ilości maszyn biznesowych i konsumenckich

Wolumen sprzedaży zarówno drukarek biznesowych, jak i konsumenckich był niższy w styczniu 2022 r. w porównaniu z ub.r., ale w segmencie biznesowym spadek okazał się mniejszy.

Dlaczego wzrosła wartość sprzedaży maszyn biznesowych
„Przychody wzrosły dzięki różnemu asortymentowi produktów, obejmującemu więcej urządzeń z wyższej półki, oraz wzrostom cen urządzeń klasy podstawowej i średniej. Na ten ostatni trend wpłynął niedobór drukarek konsumenckich w tym samym przedziale cenowym — zwłaszcza laserowych SFP” — wyjaśnia Antonio Talia, szef analityków biznesowych Contextu.

Brakuje drukarek atramentowych

Mimo topniejących wolumenów, przychody we wszystkich kategoriach urządzeń wykazywały tendencję wzrostową od początku 2022 r. – podaje Context. Jednak w tyle w tym zestawieniu najbardziej pozostają drukarki atramentowe – z powodu niedoborów produktów w poprzednich miesiącach.

Laserowe SFP wiodą prym pod względem przychodów

Z kolei laserowe drukarki (SFP) wykazują średnią wartość sprzedaży już o 20 proc. wyższą niż średnia z 2021 r. (chodzi o wskaźniki tygodniowe). Wynika to według ekspertów ze wzrostu cen konsumenckich jak i biznesowych drukarek klasy podstawowej w wyniku niedoborów produktów.

MŚP kupują sprzęt do biur

Wyższe przychody ze zbytu sprzętu to również rezultat większej sprzedaży urządzeń biznesowych średniej i wyższej klasy, zwłaszcza wśród małych i średnich firm, ze względu na ponowne otwarcie biur.

Spada liczba wydrukowanych stron

Według ustaleń Contextu dla rynków europejskich średnia liczba wydrukowanych stron spadła w styczniu 2022 r. o -3 proc. rok do roku. Wskaźnik ten jest obliczany na podstawie wydajności wkładów i tonery oraz ilości sprzedanych materiałów eksploatacyjnych.

Spadek był spowodowany głównie ujemnymi wynikami tonerów, gdzie odnotowano dołek o -3,3 proc. r/r.

Dolewany atrament nadal w trendzie wzrostowym

Z kolei w segmencie atramentowym odnotowano mniej więcej taką samą liczbę wydrukowanych stron jak rok wcześniej. Dzieje się tak pomimo dużej wydajności systemów druku z dolewanym atramentem, które nadal zyskują udział w rynku, w porównaniu z wkładami do drukarek atramentowych.

Sprzedaż urządzeń drukujących w dystrybucji w Europie w styczniu 2022 r.

Źródło: Context