Spadek sprzedaży drukarek w Polsce o 36 proc.
Problemy z dostawami dały o sobie znać. Jednak jednocześnie wzrosła wartość sprzedaży sprzętu.
Laserowe drukarki wiodą prym jeśli chodzi o wzrost wartości sprzedaży w br. Niedobory sprzętu mocno uderzyły w segment atramentowy.
Sprzedaż urządzeń drukujących w dystrybucji w Polsce stopniała o ponad -36 proc. rok do roku w styczniu 2022 r. – ustalił Context. Co jednak istotne, przy takim zjeździe, jeśli chodzi o wolumeny, wartość sprzedaży sprzętu okazała się wyższa niż przed rokiem o 2,4 proc., co wskazuje na spory wzrost średnich cen.
Analogiczny trend zaobserwowano w całej Europie. Z tym że przychody z dystrybucji drukarek biznesowych w Europie okazały się znacznie wyższe niż w przypadku urządzeń konsumenckich. Stało się tak dzięki dobrym wynikom sprzedaży laserowych drukarek (SFP).
Przychody z biznesowego segmentu druku w europejskiej dystrybucji przewyższyły w styczniu średnie tygodniowe przychody z 2021 r. i nadal rosną – ustalił Context.
Spadek ilości maszyn biznesowych i konsumenckich
Wolumen sprzedaży zarówno drukarek biznesowych, jak i konsumenckich był niższy w styczniu 2022 r. w porównaniu z ub.r., ale w segmencie biznesowym spadek okazał się mniejszy.
Dlaczego wzrosła wartość sprzedaży maszyn biznesowych
„Przychody wzrosły dzięki różnemu asortymentowi produktów, obejmującemu więcej urządzeń z wyższej półki, oraz wzrostom cen urządzeń klasy podstawowej i średniej. Na ten ostatni trend wpłynął niedobór drukarek konsumenckich w tym samym przedziale cenowym — zwłaszcza laserowych SFP” — wyjaśnia Antonio Talia, szef analityków biznesowych Contextu.
Brakuje drukarek atramentowych
Mimo topniejących wolumenów, przychody we wszystkich kategoriach urządzeń wykazywały tendencję wzrostową od początku 2022 r. – podaje Context. Jednak w tyle w tym zestawieniu najbardziej pozostają drukarki atramentowe – z powodu niedoborów produktów w poprzednich miesiącach.
Laserowe SFP wiodą prym pod względem przychodów
Z kolei laserowe drukarki (SFP) wykazują średnią wartość sprzedaży już o 20 proc. wyższą niż średnia z 2021 r. (chodzi o wskaźniki tygodniowe). Wynika to według ekspertów ze wzrostu cen konsumenckich jak i biznesowych drukarek klasy podstawowej w wyniku niedoborów produktów.
MŚP kupują sprzęt do biur
Wyższe przychody ze zbytu sprzętu to również rezultat większej sprzedaży urządzeń biznesowych średniej i wyższej klasy, zwłaszcza wśród małych i średnich firm, ze względu na ponowne otwarcie biur.
Spada liczba wydrukowanych stron
Według ustaleń Contextu dla rynków europejskich średnia liczba wydrukowanych stron spadła w styczniu 2022 r. o -3 proc. rok do roku. Wskaźnik ten jest obliczany na podstawie wydajności wkładów i tonery oraz ilości sprzedanych materiałów eksploatacyjnych.
Spadek był spowodowany głównie ujemnymi wynikami tonerów, gdzie odnotowano dołek o -3,3 proc. r/r.
Dolewany atrament nadal w trendzie wzrostowym
Z kolei w segmencie atramentowym odnotowano mniej więcej taką samą liczbę wydrukowanych stron jak rok wcześniej. Dzieje się tak pomimo dużej wydajności systemów druku z dolewanym atramentem, które nadal zyskują udział w rynku, w porównaniu z wkładami do drukarek atramentowych.
Sprzedaż urządzeń drukujących w dystrybucji w Europie w styczniu 2022 r.
Podobne aktualności
Polskie biura chcą kupować odnawiany sprzęt. Podają warunki
Dla 24 proc. polskich firm odnowiony sprzęt to produkt pierwszego wyboru, a 48 proc. rozważa taki zakup - według badania.
Dołek na rynku urządzeń drukujących
5 największych producentów odnotowało spadek dostaw w IV kw. 2023 r.
Mali i średni resellerzy będą napędzać sprzedaż cyberbezpieczeństwa w 2024 r.
Pod koniec roku odnotowano silny wzrost w dystrybucji na dużych rynkach w Europie.