Spadek na globalnym rynku komputerów
Według IDC w pierwszym kwartale bieżącego roku producenci sprzedali łącznie 53,2 mln komputerów, to oznacza niemal 10 proc. spadek rok do roku. Najwięcej komputerów w tym okresie sprzedało Lenovo.

Analitycy uwzględnili w badaniu komputery stacjonarne, notebooki oraz stacje robocze. Spadek sprzedaży był spowodowany wybuchem epidemii COVID-19 w Chinach. Wprawdzie moce produkcyjne w styczniu były zbliżone do tych z poprzednich lat, aczkolwiek w lutym rozpoczął się proces zamykania fabryk. Powolne wznawianie produkcji połączone z trudności logistycznymi występujące pod koniec kwartału doprowadziły do ograniczenia podaży sprzętu. Natomiast popyt na urządzenia w tym czasie był stosunkowo wysoki ze względu na zapotrzebowanie na komputery do zdalnej pracy, a także multimedialnej rozrywki.
– Chociaż podaż nowych komputery była ograniczona, niektórzy sprzedawcy i detaliści potrafili nadążyć za popytem, ponieważ pod koniec 2019 roku dysponowali dużymi zapasami. Ale najgorsze jeszcze przed nami. Część konsumentów oraz firm może ograniczyć wydatki w nadchodzących miesiącach – wyjaśnia Jitesh Ubrani, analityk IDC.
Niemniej IDC wierzy, że kiedy sytuacja się ustabilizuje, pojawią się pozytywne długotrwałe konsekwencje pandemii. Firmy, które niegdyś zatrzymywały swoich pracowników w biurze, będą musiał zainwestować w zdalną infrastrukturę, aby zapewnić ciągłość biznesu. Z kolei konsumenci spędzający więcej czasu w domu, docenią korzyści ze stosowania najnowszych technologii. Wymienione czynniki powinny ożywić rynek komputerów osobistych oraz monitorów. W pierwszym kwartale bieżącego roku najwięcej komputerów sprzedało Lenovo – 12,83 mln. Co ciekawe, Dell był jedynym z pięciu największych producentów, któremu udało się sprzedać więcej urządzeń niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Dostawy komputerów w I kw. 2020 w tys. sztuk
Producent |
Dostawy w I kw. 2020 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w I kw. 2020 r. (%) |
Dostawy w I kw. 2019 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w I kw. 2019 r. (%) |
Wzrost rok do roku (%) |
Lenovo |
12,830 |
24,1 |
13,413 |
22,7 |
-4,3 |
HP Inc. |
11,701 |
22,0 |
13,573 |
23,0 |
-13,8 |
Dell |
10,495 |
19,6 |
10,379 |
17,6 |
1,1 |
Acer |
3,364 |
6,3 |
3,733 |
6,3 |
-9,9 |
Apple |
3,092 |
5,8 |
3,896 |
6,6 |
-20,7 |
Inni |
11,757 |
22,1 |
14,019 |
23,8 |
-16,1 |
Razem |
53,238 |
100,0 |
59,013 |
100,0 |
-9,8 |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Lenovo wprowadziło nową markę komputerów dla graczy
Marki gamingowych PC Lenovo będą uzupełniać się, co powinno umożliwić dotarcie do szerszej społeczności graczy.
Europejskie firmy wydadzą 33 mld dol. na AI
Cztery branże będą szczególnie potrzebować rozwiązań AI i zapewnią ponad połowę sprzedaży.