Spadek na globalnym rynku komputerów
Według IDC w pierwszym kwartale bieżącego roku producenci sprzedali łącznie 53,2 mln komputerów, to oznacza niemal 10 proc. spadek rok do roku. Najwięcej komputerów w tym okresie sprzedało Lenovo.
Analitycy uwzględnili w badaniu komputery stacjonarne, notebooki oraz stacje robocze. Spadek sprzedaży był spowodowany wybuchem epidemii COVID-19 w Chinach. Wprawdzie moce produkcyjne w styczniu były zbliżone do tych z poprzednich lat, aczkolwiek w lutym rozpoczął się proces zamykania fabryk. Powolne wznawianie produkcji połączone z trudności logistycznymi występujące pod koniec kwartału doprowadziły do ograniczenia podaży sprzętu. Natomiast popyt na urządzenia w tym czasie był stosunkowo wysoki ze względu na zapotrzebowanie na komputery do zdalnej pracy, a także multimedialnej rozrywki.
– Chociaż podaż nowych komputery była ograniczona, niektórzy sprzedawcy i detaliści potrafili nadążyć za popytem, ponieważ pod koniec 2019 roku dysponowali dużymi zapasami. Ale najgorsze jeszcze przed nami. Część konsumentów oraz firm może ograniczyć wydatki w nadchodzących miesiącach – wyjaśnia Jitesh Ubrani, analityk IDC.
Niemniej IDC wierzy, że kiedy sytuacja się ustabilizuje, pojawią się pozytywne długotrwałe konsekwencje pandemii. Firmy, które niegdyś zatrzymywały swoich pracowników w biurze, będą musiał zainwestować w zdalną infrastrukturę, aby zapewnić ciągłość biznesu. Z kolei konsumenci spędzający więcej czasu w domu, docenią korzyści ze stosowania najnowszych technologii. Wymienione czynniki powinny ożywić rynek komputerów osobistych oraz monitorów. W pierwszym kwartale bieżącego roku najwięcej komputerów sprzedało Lenovo – 12,83 mln. Co ciekawe, Dell był jedynym z pięciu największych producentów, któremu udało się sprzedać więcej urządzeń niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Dostawy komputerów w I kw. 2020 w tys. sztuk
Producent |
Dostawy w I kw. 2020 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w I kw. 2020 r. (%) |
Dostawy w I kw. 2019 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w I kw. 2019 r. (%) |
Wzrost rok do roku (%) |
Lenovo |
12,830 |
24,1 |
13,413 |
22,7 |
-4,3 |
HP Inc. |
11,701 |
22,0 |
13,573 |
23,0 |
-13,8 |
Dell |
10,495 |
19,6 |
10,379 |
17,6 |
1,1 |
Acer |
3,364 |
6,3 |
3,733 |
6,3 |
-9,9 |
Apple |
3,092 |
5,8 |
3,896 |
6,6 |
-20,7 |
Inni |
11,757 |
22,1 |
14,019 |
23,8 |
-16,1 |
Razem |
53,238 |
100,0 |
59,013 |
100,0 |
-9,8 |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
78 proc. pracowników wierzy, że AI ułatwi im pracę
Większość pracowników, a zwłaszcza liderów z nadzieją czeka na technologie wykorzystujące AI - wynika z badania HP. Jednocześnie nawet 45 proc. obawia się, że straci posadę z powodu sztucznej inteligencji.