Globalne przychody ze sprzedaży hurtowej smartfonów przekroczyły 100 mld dol. w I kw. 2021 r. – według Strategy Analytics. To aż o 37 proc. więcej niż przed rokiem.

Znacznie większa wartość obrotów wynika z takich czynników, jak wydłużony cykl iPhone’a 12, niedobory dostaw i skoki cen komponentów, szybsze niż oczekiwano przyjęcie technologii 5G oraz konsolidacja branży.

Kasa Apple’a pęcznieje najbardziej

Największą część tortu konsumuje Apple. Koncern zgarnął blisko połowę, tj. 46 proc., przychodów ze sprzedaży hurtowej smartfonów w I kw. 2021 r.

Na drugim miejscu uplasował się Samsung (19 proc.). Reszta graczy ma udziały mniejsze niż 10 proc. w ujęciu wartościowym.

Vivo wyprzedziło Huawei (3 proc.) i po raz pierwszy w historii awansowało na 3 miejsce w I kw. br. (8 proc., rok temu 5 proc.).

Globalne przychody ze sprzedaży smartfonów

Grafika: Business Wire

Liderzy w poszczególnych kategoriach

Ok. 25 proc. przychodów na globalnym rynku pochodzi ze sprzedaży urządzeń super premium, których ceny hurtowe przekraczają 900 dol. (ok. 3,3 tys. zł). Apple i Samsung dominują w tych najbardziej dochodowych segmentach.

Vivo zajmuje pierwsze miejsce w przedziale cen hurtowych od 400 do 499 dol., podczas gdy Oppo prowadzi w przedziale od 191 do 299 dol. w I kw. 2021 r.

Transsion utrzymał pozycję lidera w segmencie podstawowym (36 do 99 dol.).

Mała kategoria, a cieszy (dostawców)

„Kategoria super premium, którą niemal całkowicie kontrolują flagowe urządzenia Apple’a i Samsunga, jest dość mała przy zaledwie 25 mln szt. w I kw. 2021 r. Udział ten jest ograniczony bez ogromnych inwestycji na przestrzeni kilkudziesięciu lat” – mówi David Kerr, starszy wiceprezes Strategy Analytics.

Mniejsi gracze rzucają wyzwanie liderom

„Marki, które można zaliczyć do challengerów, takie jak Xiaomi, Oppo, Vivo i inne, będą walczyć o zwiększenie wolumenów i lepszą pozycję na średniej i wyższej półce, które łącznie generują prawie połowę dostaw smartfonów. Przypadek Huawei (przed interwencją polityki) przedstawia doskonały plan wykorzystania efektu aureoli. Oferowanie flagowych urządzeń z najnowocześniejszymi funkcjami i technologiami w wybranych modelach, wraz z dużym sponsoringiem, ambasadorami marki i partnerami technologicznymi, to przepis na sukces w dłuższym terminie” – uważa David Kerr.