Średnio niecałe 40 proc. firm korzysta z outsourcingu IT w 4 regionach: Kujawy z Pomorzem i Mazowszem, Warmia i Mazury, woj. łódzkie oraz świętokrzyskie. Dla porównania według GUS w ub.r. co najmniej jedną usługę od zewnętrznego dostawcy zamówiło przeciętnie 71 proc. firm w kraju. Ta różnica zależy w dużej mierze od dostępności infrastruktury szybkiego internetu – przekonuje Nexera.

Jacek Wiśniewski z Nexery uważa, że potencjał w zakresie outsourcingu IT jest znacznie większy – z racji oszczędności kosztów czy przyspieszenia wejścia na rynek nowych firm. Jednak jego rozwój będzie w dużej mierze uzależniony od zapewnienia przedsiębiorstwom działającym z dala od dużych miast szybkiej i stabilnej łączności z internetem.

Ogółem z internetu korzysta 84 proc. mieszkańców wymienionych regionów – według badania Nexery, przeprowadzonego wspólnie z GfK. To niemal dokładnie tyle samo, ile w skali całego kraju (wg GUS). Różnice widać jednak w dostępie do szybkiego internetu. Największy odsetek badanych (25 proc.) wykorzystuje łącze, którego przepustowość nie przekracza 20 Mb/s.  

 

W biznesie szybkość ważniejsza niż cena

Dla przedsiębiorstw głównym parametrem decydującym o wyborze dostawcy internetu jest szybkość łącza. Wskazało na niego 44 proc. firm, a na cenę – 35 proc. Reszta czynników ma marginalne znaczenie. Dostępność liczy się dla 6 proc. respondentów, limit danych – dla 5 proc., a stabilność łącza – dla 4 proc. Co ciekawe, aż 29 proc. organizacji zatrudniających powyżej 250 osób chciałoby zmienić łącze na szybsze, czyli rozglądają się za operatorem, który to umożliwi.

Urząd w połowie online

Przeanalizowano także dostępność usług e-administracji dla mieszkańców 4 regionów. Okazało się, że niemal wszystkie tamtejsze urzędy (96 proc.) umożliwiają załatwianie spraw online. Jednak odsetek placówek, w których mieszkańcy mogą zgłosić przez internet każdą sprawę, to tylko 50 proc.  

Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego twierdzą, że głównymi barierami w popularyzacji e-usług jest brak dostępu do internetu lub łączność o słabych parametrach (32 proc.) oraz przyzwyczajenia mieszkańców (32 proc.). Według jednej czwartej problemem jest także brak wiedzy o takiej możliwości.