Dostawy tabletów spadły o 15 proc. w II kw. br., jednak – mimo że konsumenci tną wydatki z powodu inflacji – popyt trzyma się nieźle dzięki pracy hybrydowej. Sprzedaż tabletów jest nadal wyższa niż przed pandemią – twierdzi Strategy Analytics.

Odnotowano trend rosnącego zapotrzebowania na modele premium oraz 2 w 1 (z dołączaną klawiaturą), które służą także do pracy. Faworyzuje to urządzenia Apple’a, sprzęt z Windowsem oraz do pewnego stopniu asortyment Samsunga. Klienci tracą natomiast zainteresowanie tańszymi, tradycyjnymi tabletami.

Efekt jest taki, że udział tabletów z Androidem spadł poniżej 50 proc. po raz pierwszy od 10 lat, do 49 proc. w II kw. br.

„Wszyscy główni producenci mają w ofercie modele z odłączaną klawiaturą, obejmujące wdrożenia w pięciu różnych systemach operacyjnych. Aby odnieść sukces, marki muszą nadal ulepszać sprzęt i oprogramowanie tabletów w celu zwiększenia produktywności użytkowników” – uważa Eric Smith, dyrektor Connected Computing w Strategy Analytics.

Druga połowa 2022 r. może być słabsza
Minorowe nastroje konsumentów, zagrożenie Covidem i przedłużająca się wojna na Ukrainie mogą sprawić, że druga połowa roku będzie znacznie trudniejsza na rynku tabletów – zdaniem analityków.

Apple skorzystało z szerszej bazy klientów niż producenci urządzeń z Androidem, ale problemy z podażą uniemożliwiły osiągnięcie większego popytu w II kw. br. Stąd spadek o 7 proc. r/r, do 14,8 mln szt., ale wzrost udziału w rynku do 38 proc.

Samsung, największy producent tabletów z Androidem, był 13 proc. na minusie, co jednak pozwoliło mu utrzymać udział w rynku, ponieważ dołek był niższy niż średnia.

Rosyjscy klienci poprawiają wyniki Huawei

Eksperci podkreślają też rosnącą siłę Huawei z własnym systemem HarmonyOS. Wyjaśniają to m.in. szerszym dostępem do klientów w Rosji, skąd po inwazji Rosji na Ukrainę wycofali się najwięksi producenci tabletów, jak Apple i Samsung.

Wprawdzie dostawy tabletów Huawei skurczyły się rok do roku o 34 proc., ale… jest to najlepszy wynik firmy od ponad roku.

Lenovo powróciło na podium światowego rankingu, mimo że dostawy tej marki spadły o 25 proc. rok do roku.