Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej pochylił się nad zapytaniem jednej z firm, dotyczącym służbowych telefonów. Otóż chciała ona wiedzieć, czy jej pracownicy korzystając ze służbowych „komórek” w celach prywatnych uzyskują przychód z tego tytułu i czy spółka musi w związku z tym pobierać zaliczki na PIT.

Skarbówka w interpretacji indywidualnej uspokoiła przedsiębiorcę, że nie musi on ściągać zaliczek na PIT, gdy udostępnia pracownikom służbowe telefony komórkowe i routery, nawet gdy sprzęt jest używany w celach prywatnych.

Kiedy nie ma podatku za prywatne wykorzystanie ze służbowych komórek

Trzeba przy tym zastrzec, że omawiana interpretacja dotyczy konkretnej firmy i konkretnej sytuacji.

Otóż szef KIS zauważa, że podstawowym kryterium, które powinno być stosowane przy ustalaniu, czy nieodpłatne świadczenie firmy stanowi przychód pracownika, jest osiągnięcie przez niego z tego tytułu korzyści majątkowej lub uniknięcie wydatku.

Według wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. (K 7/13), za przychód pracownika mogą być uznane nieodpłatne świadczenia, jeżeli pracownik zgodził się na nie (skorzystał z nich dobrowolnie), były w jego interesie (a nie pracodawcy) i w efekcie przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku. Korzyść ta musi być wymierna dla konkretnej osoby.

Aby uznać, że nieodpłatne świadczenie stanowi przychód podatkowy, powyższe kryteria powinny być spełnione łącznie – zaznacza dyrektor KIS. Doszedł do wniosku, że w omawianym przypadku tak nie było.

Mianowicie firma zdecydowała o udostępnieniu pracownikom służbowych telefonów komórkowych, ponieważ zrezygnowała z telefonów stacjonarnych. Ludzie bez tych „komórek” nie są więc w stanie normalnie pracować. Zdaniem KIS oznacza to, że ich używanie nie jest dobrowolne.

Ponadto KIS przyznała, że firma mając w zespole ok. 4 tys. pracowników nie jest w stanie kontrolować, czy prowadzą oni ze służbowych telefonów rozmowy prywatne. Tym samym zgoda przedsiębiorcy na takie wykorzystanie służbowego sprzętu leży w interesie spółki, bo nie musi ona angażować środków na sprawdzanie tysięcy ludzi i ich „komórek”. Pracownicy płacą natomiast z własnej kieszeni za przekroczenie limitu transferu w ramach abonamentu.


Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał indywidualną interpretację w tej sprawie 19 lipca 2024 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.534.2024.1.JM).