Siedmiu dostawców rozwiązań cyberbezpieczeństwa osiągnęło status "mistrza" w Canalys Cybersecurity Leadership Matrix 2020.

Czterech z nich: Cisco, Eset, Fortinet, Palo Alto Networks utrzymało ubiegłoroczną pozycję czempionów w nowym rankingu. W tym roku do grona liderów dołączyli Juniper Networks, Kaspersky i Trend Micro.

Status w Leadership Matrix jest ustalany w oparciu badanie ankietowe, przeprowadzane wśród członków społeczności partnerskiej Canalys (liczy blisko 13 tys. resellerów i integratorów z całego świata) oraz na podstawie opinii analityków.

"Czempioni" zebrali najwyższe noty w obu przypadkach. Najlepsi według Canalys to firmy, które udoskonalają procesy i wykazują zaangażowanie w zwiększanie przychodów poprzez kanał sprzedaży.

Jak to robią "mistrzowie"

Cisco według Canalys ma najwyższy udział w rynku zabezpieczeń i koncentruje się na usługach zarządzanych. W ocenie analityków wspiera partnerów w obszarze cybersecurity. Koncern przydzielił im zasoby, które mają pomóc w tworzeniu własnych zarządzanych usług bezpieczeństwa i uruchomił nowe narzędzia dla MSP.

Eset został wysoko oceniony przez partnerów za łatwość, z jaką resellerzy i integratorzy robią z nim biznes. Producent koncentrował się na ekspansji międzynarodowej. Wdrożył nowy moduł aktywacji dostawców usług zarządzanych. Według Canalys uwzględnił opinie lokalnych społeczności partnerów na temat "mapy drogowej" swojej technologii oraz potrzeb klientów.

Fortinet zaoferował specjalizacje partnerów w kluczowych obszarach, aby zachęcić ich do generowania przychodów od nowych i aktualnych klientów. Ponadto w ocenie analityków większe możliwości resellerom i integratorom powinny przynieść niedawne przejęcia, dokonane przez vendora.  

Juniper Networks jak zapewnia Canalys w 2019 r. zrealizował ogromną inwestycję w ochronę cyfrową, wprowadzając swoją strategię połączonego bezpieczeństwa. Program chmurowy dla dostawców usług będzie wspierał jego ekspansję w br.

Kaspersky nadal inwestował w swój program i portale partnerskie, oferując nowe modele rozliczeń i dedykowane zespoły wsparcia dla resellerów. Celem tych działań jest pozyskanie partnerów i integracja z platformami RMM i PSA.

Palo Alto Networks było według Canalys jednym z najszybciej rozwijających się pięciu największych dostawców rozwiązań cyberbezpieczeństwa w 2019 r. Uzyskuje niezmiennie wysokie oceny partnerów. Firma nadal inwestuje w dostawców usług zarządzanych i bezpieczeństwa.

Trend Micro więcej zainwestował w strategię, która nadaje priorytet kanałowi sprzedaży w 2019 r. i 2020 r. Wsparł MSP poprzez wspólnie zarządzane usługi. Nowa platforma chmurowa przyczyni się do rozwoju SaaS w całym portfolio.

 

Canalys Global Cybersecurity Leadership Matrix 2020

 

W kolejnej kategorii, "growers", uplasowali się: Bitdefender, Check Point, Malwarebytes, WatchGuard i Zscaler. Ci dostawcy według Canalys zainwestowali w kanał sprzedaży, a ich oceny wśród partnerów poprawiły się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wymienione firmy angażowały się w sprzedaż pośrednią na różne sposoby, takie jak uruchamianie nowych programów partnerskich, fuzje i przejęcia, większa koncentracja na dostawcach usług oraz rozwój biznesu opartego na chmurze.

"Pretendeci" – Sophos i SonicWall – uzyskują nadal wysokie noty u partnerów, ale w ciągu ostatnich 12 miesięcy stanęli przed wyzwaniami, zarówno jeśli chodzi o wyniki rynkowe, jak i słabsze oceny w kanale sprzedaży (Sophosa w ub.r. zaliczono do "mistrzów"). Strategie tych producentów mają potencjał, by zwiększyć udziały w rynku, ale muszą oni pokonać kluczowe wyzwania – twierdzi Canalys.

Najniżej oceniani są "maruderzy": Symantec, IBM i McAfee. Mają kiepską opinię wśród partnerów, która jeszcze pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Firmy te zostały najniżej ocenione przez resellerów i integratorów w takich obszarach jak pozyskiwanie leadów, działania marketingowe, generowanie wzrostu poprzez wsparcie i serwis, efektywność zarządzania klientami. Symantec i McAfee również w ub.r. znaleźli się wśród "maruderów".

Nowe potrzeby związane z pracą zdalną

Według Canalys rynek cyberbezpieczeństwa wzrósł w 2019 r. o 12 proc. W I kw. 2020 r. szybki rozwój pracy zdalnej znacznie podniósł wydatki na ochronę cyfrową, szczególnie punktów końcowych, chmury, dostępu VPN i zarządzania tożsamością. Matthew Ball, główny analityk firmy, uważa, że będą pojawiać się nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, ponieważ sporo osób nadal będzie pracować zdalnie.

Jednak w krótkim terminie, do końca 2020 r. klienci ograniczą wydatki na bezpieczeństwo cyfrowe, ponieważ firmy wymęczone przez pandemię tną budżety i opóźniają duże projekty.

Kluczowa rola partnerów w "nowej normalności"

Z kolei producenci planują wspierać partnerów i klientów, oferując bezpłatne rozszerzenia licencji i korzyści finansowe.

"Kanał sprzedaży odgrywa kluczową rolę w aktualnych warunkach, wspierając klientów i zarządzając nimi. Producenci, którzy wspierają partnerów i dają im większe możliwości, będą w najlepszej sytuacji, aby szybko zaspokajać potrzeby klientów w ciągu najbliższych 12 miesięcy" – uważa Ketaki Borade, analityk Canalys.

 

Canalys Cybersecurity Leadership Matrix powstaje w oparciu o ankiety partnerów, którzy oceniają producentów w 10 najważniejszych obszarach zarządzania kanałem sprzedaży. Drugi element to ocena analityków. Biorą pod uwagę takie kwestie jak: wizja i strategia producenta, konkurencyjność portfolio, obsługa klientów, fuzje i przejęcia, premiery produktów i działania w kanale sprzedaży, w tym ostatnio wdrożone oraz planowane inicjatywy.