W 2018 r. Sharp wróci na europejski rynek smartfonów – według zapowiedzi firmy na targach IFA w Berlinie. Pierwsze modele mają pojawić się w sprzedaży w lutym. Będzie to sprzęt z wyższej półki, wyposażony w wyświetlacze IGZO (z zastosowaniem półprzewodnikowego tlenku: indu, galu, cynku i tlenu), które cechuje wysoka rozdzielczość a przy tym większa energooszczędność w porównaniu z klasycznymi LCD (częstotliwość 120 Hz wobec 60 Hz). Taka technologia jest stosowana w iPadach. Sharp jako pierwszy wprowadził na rynek monitory z ekranami IGZO. Także jakość kamer ma wyróżniać nowy sprzęt (22,6 Mpix i dodatkowe funkcje).

Obecnie Sharp sprzedaje smartfony tylko w Japonii. Plany ekspansji są związane z przejęciem japońskiej firmy w ub.r. za 3,5 mld dol. przez największego na świecie producenta sprzętu elektronicznego ODM – Foxconna. Gigant doinwestował swój nowy nabytek środkami na działalność operacyjną oraz badania i rozwój. W Europie ponad 310 mln euro przeznaczono na biznes druku i monitory.

Nowa strategia zakłada korzystanie z własnych rozwiązań i innowacji Sharpa, tak jak w przypadku ekranów IGZO. Według zapowiedzi szefa Foxconna z ub.r. docelowo 60 proc. wyświetlaczy (także w monitorach) japońska marka ma wytwarzać w IGZO, a 40 proc. – OLED. Ponadto z nowym właścicielem firma ma się bardziej zaangażować na rynku konsumenckim. Obecnie w Europie i Polsce Sharp większość przychodów generuje w segmencie przedsiębiorstw, głównie na rozwiązaniach druku i profesjonalnych monitorach.

Pod skrzydłami Foxconna Sharp powraca także do biznesu telewizyjnego w Europie. W 2015 r. produkcję, dystrybucję i marketing przejęła słowacka firma UMC, a Sharp pobierał opłaty licencyjne za sprzedaż sprzętu pod jego marką. W br. japońska firma odkupiła udziały i planuje poszerzenie portfolio.

Innym polem ekspansji Sharpa w Europie ma być Internet rzeczy. W sierpniu br. doszło do zmian w kierownictwie koncernu na kontynencie. Utworzono nowy dział – AIoT Business Strategy, które nadzoruje wprowadzanie rozwiązań łączących sztuczną inteligencję (AI) i Internet rzeczy (IoT).

Przejęty przez Foxconna Sharp po stratach w minionych latach wyszedł na plus – w I kw. br. miał ok. 130 mln dol. zysku przy przychodach ok. 4,5 mld dol. (blisko 20 proc. na plusie rok do roku).