Przewiduje się, że globalne dostawy serwerów w 2021 r. wzrosną o ponad 5 proc. wobec 2020 r., głównie w rezultacie dostaw sprzętu do chmurowych centrów danych i zapotrzebowania na sprzęt firm ODM. W ich przypadku sprzedaż wzrośnie o 15 proc. Google Cloud i AWS zwiększą zakupy serwerów o 25 – 30 proc. w br., a za nimi uplasuje się Microsoft – prognozuje TrendForce.

W II kw. 2021 r. światowe dostawy serwerów wzrosną o 20 proc. wobec I kw. 2021 r. To również efekt zakupów maszyn ODM (+20 proc. kw./kw.).

Jak twierdzą analitycy, skutki pandemii dały również szansę tradycyjnym producentom OEM, w tym HPE i Dellowi, na opracowanie nowych modeli biznesowych, takich jak hybrydowe rozwiązania chmurowe lub usługi kolokacji.

Problemy z podażą pozostały, ale branża sobie z nimi radzi
Jak ocenia TrendForce, w II kw. 2021 r. braki komponentów nie zaszkodzą rynkowi. Aktualną podaż kluczowych podzespołów uważa za wystarczającą dla producentów, bez zauważalnego ryzyka przerwania łańcucha dostaw w najbliższym czasie.

Tym niemniej jak zaznaczono, problem braku materiałów nie został rozwiązany. Ponadto długie czasy realizacji dostaw niektórych kluczowych komponentów również nie zmniejszają się.

Nowa strategia: jeden element, kilku dostawców
W odpowiedzi na skutki pandemii producenci serwerów przeszli na bardziej elastyczną strategię zaopatrzenia, pozyskując pojedyncze komponenty od dwóch lub trzech dostawców, zamiast tylko od jednego tak jak dotychczas. Taka dywersyfikacja pozwala złagodzić ryzyko zakłóceń w produkcji – twierdzi TrendForce.

Z podzespołami najmniej kłopotów mają zwłaszcza chińskie marki, Huawei i Inspur. Zapewniają szybkie dostawy serwerów ze względu na korzystne krajowe przepisy i zapotrzebowanie ze strony dostawców usług w chmurze. Popyt na serwery w Chinach stanowił aż 27 proc. całkowitego globalnego zapotrzebowania w I kw. br.

Sankcje nie zaszkodziły serwerom Huawei

Jak twierdzą analitycy, spór między USA a Chinami nie ma większego wpływu na dostawy serwerów Huawei, mimo że sankcje ograniczyły dostawy komponentów dla tej marki. Popyt na serwery Huawei został zwiększony przez przetargi telekomunikacyjne i zamówienia od lokalnych klientów korporacyjnych.