W III kw. br. przychody ze sprzedaży serwerów zmniejszyły się na świecie o 6,7 proc. r/r, do 22 mld dol. Liczba sprzedanych maszyn spadła jednak wyraźnie mniej, o 3 proc., do 3,1 mln szt. – ustaliło IDC.

Zwłaszcza zainteresowanie serwerami klasy high-end jest wyraźnie mniejsze niż w ub.r. (-23,7 proc. wartościowo). Wartość sprzedaży tego sprzętu wyniosła 1,1 mld dol. Jednak także urządzenia średniej klasy sprzedawały się słabiej (-14,3 proc., 3 mld dol.). W dołku są nawet maszyny z dolnego segmentu, tzw. wolumenowe, które mają największy udział w rynku (-4 proc., 17,9 mld dol.).

Firmy potrzebują mocy

Analityk uspokaja jednak, że spadki nie oznaczają, że rynek jest w kryzysie. Przeciwnie – według niego III kw. 2019 r. był drugim kwartałem pod względem liczby sprzedanych serwerów od 16 lat. Najlepszym był III kw. 2018 r., stąd porównanie z nim pokazuje ujemne wartości.

„Mimo spadku na rynku w minionym kwartale obciążenia nowej generacji i zaawansowane innowacje, jak przyspieszone przetwarzanie, utrzymują zapotrzebowanie na moc obliczeniową w przedsiębiorstwach na poziomie zbliżonym do historycznych szczytów” – zapewnia Paul Maguranis, analityk IDC.

 

Udziały w rynku największych producentów serwerów w ujęciu wartościowym

 

Dell tuż przed HPE

Liderzy rynku zamknęli kwartał na minusie (w ujęciu wartościowym): Dell o 10,8 proc., a HPE – o 3,2 proc. Dzięki temu HPE zmniejszył dystans do lidera do ułamka procenta. Firmy mają odpowiednio 17,2 proc. oraz 16,8 proc. udziału w światowym rynku. Amerykańskie potęgi goni Inspur, który zwiększył sprzedaż o 15,3 proc., osiągając 9 proc. udziału.

Najgłębszy spadek z pierwszej piątki pokazało Lenovo (-16,9 proc.). Cisco było natomiast 3,1 proc. na plusie i pod względem udziału w rynku znalazło się tuż za konkurentem.

W ujęciu ilościowym Dell, który także tutaj jest światowym numerem 1, odnotował ponad 10-procentowy spadek, a HPE – o mniej niż 1 proc. Trzeci jest Inspur. Lenovo przy wyraźnym spadku wartości sprzedaży serwerów w III kw. br. dostarczyło na rynek więcej maszyn niż przed rokiem (+5,7 proc. r/r). Numerem 5 pod względem liczby sprzedanych serwerów jest Huawei, które jednak było na minusie w III kw. (-16,9 proc.).