Wycofanie z rynku Galaxy Note 7 przyczyniło się do spadku sprzedaży smartfonów Samsunga. Na problemach koreańskiego giganta zyskały chińskie marki. W III kw. br. według IDC Samsung wprowadził na rynek 72,5 mln smartfonów. Pozostał liderem rynku, ale sprzedaż spadła w porównaniu z ub.r. o ponad 10 mln szt. (-13,5 proc.). Udział w rynku zmniejszył się z 23,3 proc. do 20,0 proc. Także Apple odnotowało spadek, ale o 5,3 proc. Znacznie poszła w górę sprzedaż smartfonów Huawei, oraz chińskich vendorów Oppo i Vivo.

Dominacja Samsunga na rynku smartfonów na razie nie jest zagrożona. Sukces flagowych modeli Galaxy S7 oraz S7 Edge oraz tańszej serii J złagodził spadek sprzedaży, jednak zdaniem analityka w wynikach będze widoczny długotrwały skutek końca Note 7. W jego ocenie producent nie powinien wracać do serii Note i dłużej oferować S7 i S7 Edge. Ponadto problemy lidera skłonią zarówno Samsunga, jak i pozostałych graczy do zwiększenia wydatków na testy i kontrole, czyli wzrosną koszty vendorów.

Trzecie w rankingu Huawei kontynuowało duży wzrost sprzedaży w Europie. Udział dostaw w ujęciu ilościowym poza Chinami wyniósł już 47 proc. wobec 40 proc. rok wcześniej. Teraz koncern może wziąć na cel rynek amerykański, na co wskazuje premiera nowego flagowego modelu w Nowym Jorku w listopadzie br.

Według prognozy w okresie świątecznym dostawcy będą chcieli zarobić przede wszystkim na wersjach swoich flagowych smartfonów, wyposażonych w większy ekran.

 

Dostawy smartfonów na światowy rynek w III kw. 2016 r. (dane wstępne)

Producent

Dostawy w III kw. 2016 r. (mln szt.)

Udział w rynku w III kw. 2016 r.

Dostawy w III kw. 2015 r.

Udział w rynku w III kw. 2015 r. (mln szt.)

Zmiana rok do roku

Samsung

72,5

20,0%

83,8

23,3%

-13,5%

Apple

45,5

12,5%

48,0

13,4%

-5,3%

Huawei

33,6

9,3%

27,3

7,6%

23,0%

Oppo

25,3

7,0%

11,4

3,2%

121,6%

vivo

21,2

5,8%

10,5

2,9%

102,5%

Inni

164,8

45,4%

178,2

49,6%

-7,5%

Razem

362,9

100,0%

359,3

100,0%

1,0%

Źródło: IDC