Zysk netto Samsung Electronics w minionym kwartale wyniósł 4,94 mld dol., przy przychodach wielkości 48,6 mld dol. (o 11 proc. mniej niż w IV kw. 2013 r.). Zysk operacyjny spadł o 36 proc., do 4,9 mld dol. Jednak zarówno w tym przypadku jak i obrotów wynik był lepszy, niż oczekiwali analitycy (odpowiednio 47,9 mld dol. i 4,4 mld dol.). Ponadto skala spadków jest mniejsza niż w III kw. ub.r., gdy zysk netto stopniał o 49 proc. rok do roku, a przychody o 20 proc. 

Tak jak w całym ub.r., wynik w IV kw. pociągnęła w dół słabnąca sprzedaż największego w Samsung Electronics działu mobilnego, który odpowiada obecnie za blisko połowę obrotów korporacji (jeszcze rok temu było to 2/3). Jego przychody wyniosły 23 mld dol. w IV kw. (-23 proc.), a zysk operacyjny – 1,8 mld dol. (-22 proc.), ale w III kw. ub.r. było dużo gorzej (zysk operacyjny stopniał o 74 proc.).

Kiepski bilans, w porównaniu z tym sprzed roku, jest związany głównie z kurczącą się sprzedażą smartfonów i topniejącymi marżami, w wyniku coraz silniejszej konkurencji na rynku. Według Strategy Analytics producent sprzedał 74,5 mln smartfonów wobec 86 mln rok wcześniej. Z kolei Apple w minionym kwartale dostarczył rekordową ilość 74,5 mln szt., czyli tyle co Samsung, a rok wcześniej – 51 mln. Samsung spodziewa się, że w 2015 r. presja konkurencyjna jeszcze się zwiększy, w związku z tym popyt na smartfony i tablety może dalej maleć.

Sytuację ma poprawić zmiana strategii firmy na rynku mobilnym – więcej innowacji w nowych modelach (ostatnio jest ich coraz mniej w nowych smartfonach największych marek) i poszerzenie oferty tańszych urządzeń, które ma cechować konkurencyjna specyfikacja. Ponadto w br. liczba modeli smartfonów Samsunga zostanie zmniejszona nawet o 1/3 w porównaniu z 2014 r., co ma ograniczyć koszty.

Coraz mocniejszym filarem biznesu Samsunga staje się natomiast dział półprzewodników  – jego zysk operacyjny w IV kw. wzrósł o 36 proc., do 2,5 mld dol. (czyli był większy niż na sprzęcie mobilnym) i był to kolejny kwartał wyraźnej poprawy. Spółka prognozuje kontynuację silnego wzrostu w tym biznesie w br.