W latach 2019 – 2024 r. ekosystem Salesforce w Polsce przyczyni się do wytworzenia ponad 1,5 mld dol. przychodów z nowych przedsięwzięć oraz powstania 4210 miejsc pracy, a pośrednio dodatkowo do 8,2 tys. stanowisk – poinformował koncern software'owy powołując się na badanie IDC.

Z tego samego badania wynika, że będą rosły korzyści dla polskich partnerów firmy. Na każdy 1 dol. przychodu Salesforce zarobią 4,75 dol. w 2020 r., ale już 6,29 dol. w 2024 r. – według danych podanych na wirtualnym spotkaniu z polskimi dziennikarzami.

Obecnie w kraju Salesforce ma ponad 50 partnerów, a liczba partnerów certyfikowanych wzrosła o ponad 30 proc. rok do roku.

Jako że firmy i instytucje opłacające abonament za korzystanie z chmury obliczeniowej kupują także inne, komplementarne produkty i usługi, cały ekosystem Salesforce w Polsce był w 2019 r. 4,3 raza większy od samej firmy. Do 2024 r. wskaźnik ten wzrośnie do 6,3 – zapowiadano.

 
Chmura nakręca rozwój technologii w kraju

Tempo wzrostu jest związane z przewidywanym rozwojem usług chmurowych. Ich wartość na naszym rynku ma iść w górę rocznie o 18 proc., z 256 mld dol. w 2018 r. (ok. 1 mld zł) do 698 mln dol. w 2024 r. (ok. 2,7 mld zł).

W tym samym okresie wydatki na oprogramowanie niezwiązane z chmurą będą zwiększać się w tempie zaledwie 1-procentowym.

Twierdzono, że dzięki chmurze rozwija się natomiast szereg innych technologii, jak łączność mobilna, media społecznościowe, internet rzeczy i sztuczna inteligencja (AI). Wszystkie one tworzą nowe strumienie przychodów i miejsca pracy, które również wpływają na rozwój chmury.

Jak zauważano, dług technologiczny w naszej części Europy nie jest tak duży jak kilka lat temu.

„Polska jest w światowej czołówce krajów dokonujących transformacji cyfrowej opartej na chmurze " – twierdzi Petra Jenner, dyrektor generalny i starszy wiceprezes na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, Emerging Markets w Salesforce. Dodaje, że firma jest skoncentrowana na ekspansji m.in. w naszej części Europy.

 

Trzy główne wyzwania na polskim rynku

"Oczekujemy, że cyfrowy wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy w Polsce będą miały silny wpływ na usługi finansowe, produkcję, handel detaliczny, media, opiekę zdrowotną, naukę i sektor publiczny" – uważa Krzysztof Augustynowicz, Regional Sales Director CEE Commercial Business Unit w Salesforce.   

Jako główne wyzwania na polskim rynku wskazał budżetowe ograniczenia klientów, ich zaangażowanie w czasie rzeczywistym oraz regulacje prywatności. Ogarnięcie kwestii związanych z RODO nadal jest istotnym problemem dla przedsiębiorstw, ponieważ gromadzonych jest coraz więcej danych.

Krzysztof Augustynowicz zauważył, że przedsiębiorcy powinni spojrzeć na swój biznes oczami klienta. Z danych podanych na konferencji wynika, że zdaniem 84 proc. klientów w badaniu światowym "customer experience" jest równie ważny jak produkty i usługi. Oznacza to zdaniem dyrektora, że firmy muszą inwestować w komunikację z klientami i ich obsługę.

Salesforce według zaprezentowanych danych jest liderem światowego rynku CRM od 7 lat – miał 18,4 proc. udziału w światowym rynku w 2019 r. według IDC, podczas gdy SAP 5,3 proc., Oracle 5,2 proc., Microsoft 3,7 proc.