Przychody na światowym rynku WLAN dla przedsiębiorstw w I kw. 2021 r. wzrosły o 23 proc. w skali roku – według Dell’Oro Group. Takiej poprawy nie widziano od 8 lat. Według analityków taki wynik to efekt wydatków rządowych i ożywienia gospodarczego, ale też rosnących cen sprzętu.

Machowinski o sektorze komercyjnym

„Od trzech kwartałów sprzedaż w segmencie hotelowym oraz w handlu detalicznym stale rośnie w stosunku do najniższych poziomów z II kwartału 2020 r.” — informuje Matthias Machowinski, starszy dyrektor ds. badań w Dell’Oro Group.

Według niego te dwa rynki bardziej odzwierciedlają wydatki sektora prywatnego niż szkolnictwo, które otrzymują spore dofinansowanie publiczne.

Według Dell’Oro Group Juniper, Huawei, Fortinet donoszą o dużym wzroście sprzedaży w sektorze komercyjnym.

Zrobiło się drożej

Średnie ceny sprzedaży punktów dostępowych wzrosły w I kw. 2021 r., podczas gdy zazwyczaj spadają o tej porze roku.

Powodów zdaniem analityków jest kilka. Wymieniają przejście na bardziej zaawansowane, droższe punkty dostępowe dostosowane do większej ilości połączeń i dużej przepustowości. Zdaniem Dell’Oro są one potrzebne w biurach po pandemii, w związku ze wzrostem liczby czujników, większą liczbą wideokonferencji i wymaganiem użytkowników korzystania z nowych aplikacji.

Ponadto do wzrostu cen przyczyniły się wyższe koszty komponentów i transportu.

Wi-Fi 6 urosło trzykrotnie
Przychody z Wi-Fi 6 prawie potroiły się w I kw. 2021 r. (rok do roku), generując ponad połowę przychodów ze sprzedaży punktów dostępowych WLAN.