Wydatki na rynku usług telekomunikacyjnych B2B, w tym operatorskich, osiągną 15 mld zł w 2024 r. – według raportu PMR. Będzie to kolejny rok wzrostu, tym razem o 2 proc. r/r, po spadkach w latach 2021 – 2022.
W ostatnich trzech latach mocno idzie w górę rynek hurtowego dostępu szerokopasmowego, który zwiększa wartość o ponad 100 proc. rok do roku.

Najmniejsze firmy wolą mobilny internet

Tym niemniej z analiz PMR wynika, że rozbudowa infrastruktury stacjonarnej nie przekłada się liniowo na zwiększenie liczby abonentów biznesowych usług stacjonarnego dostępu do internetu. W 2023 r. była ona na poziomie podobnym co w 2022 r. Penetracja stacjonarnego dostępu do internetu w segmencie biznesowym w 2023 r. wyniosła 64 proc., o 1 pkt mniej niż w 2022 r.

Głównym powodem stagnacji jest coraz większa konkurencja ze strony rozwiązań mobilnych. Zwłaszcza mniejszym firmom wystarcza internet w abonamencie usług głosowych, zaś 95 proc. aktywnych firm w kraju to mikroprzedsiębiorstwa. Ze stacjonarnego dostępu do sieci korzystają przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, jak też MŚP, gdzie jednak penetracja jest niższa – według raportu PMR.