Dostawy smartfonów na europejski rynek spadły o 23 proc. r/r w I kw. 2023 r., do 38 mln szt. To najniższy wynik od II kw. 2012 r. – według Counterpoint Research.

To skutek tego, że inflacja, wysokie stopy procentowe i wojna powodowały nadal ostrożne podejście konsumentów do wydatków.

Źródło: Counterpoint Research

„Kryzys związany z kosztami życia nadal nękał europejskich konsumentów, powodując trudny początek 2023 r.” – komentuje Jan Stryjak, zastępca dyrektora Counterpoint Research.

Natomiast jego zdaniem dobrą wiadomością jest to, że Samsung z powodzeniem wprowadził na rynek swoją nową flagową serię, a Apple zyskał udziały rok do roku (chociaż przede wszystkim z tego względu, że spadł mniej niż większość pozostałych producentów).

Największym wygranym I kw. br. w Europie okazało się Xiaomi. Było jedyną dużą marką, która odnotowała wzrost – dzięki ożywieniu w porównaniu ze słabym I kw. 2022 r.

Udziały producentów w europejskim rynku smartfonów

Źródło: Counterpoint Research

Counterpoint przewiduje powrót ożywienia na rynku.

Przewidywaliśmy, że trudne warunki ulegną pogorszeniu. Pozostajemy jednak optymistami, że presja gospodarcza zacznie słabnąć w ciągu kilku najbliższych kwartałów, zwiększając zaufanie konsumentów i prowadząc do lepszej końcówki roku” – twierdzi Jan Stryjak.