W II kw. 2022 r. światowe dostawy smartfonów spadły o 9 proc. rok do roku – według Canalys. Jak oceniono, popyt zaczął słabnąć w związku z trudnościami gospodarczymi.

W ciężkich czasach klienci wolą tańszy sprzęt

„Producenci zostali zmuszeni do zrewidowania swojej taktyki w drugim kwartale” – komentuje analityk Canalys Research Runar Bjørhovde – „Napięcia gospodarcze, słaby popyt i nagromadzenie zapasów spowodowały, że dostawcy szybko przeanalizowali swoje strategie dotyczące portfolio na resztę 2022 r.”

Według analityka konsumenci ograniczając swoje budżety coraz bardziej interesują się smartfonami low-end.

Obawy w łańcuchu dostaw

Jak twierdzi analityk Toby Zhu spadający popyt powoduje duże obawy w całym łańcuchu dostaw smartfonów.

Wprawdzie zmniejsza się problem dostaw komponentów i presja na koszty, ale w logistyce i produkcji pozostaje kilka problemów, takich jak zaostrzanie przepisów importowych i procedur celnych na niektórych rynkach wschodzących, co opóźnia dostawy.

Nadchodzi czas przecen

„W najbliższym czasie producenci będą dążyć do przyspieszenia sprzedaży poprzez promocje i oferty przed nowymi premierami w okresie świątecznym, aby złagodzić presję na płynność kanału sprzedaży” – uważa analityk Canalys.

Jego zdaniem ścisła współpraca z kanałem sprzedaży w celu monitorowania stanu zapasów i dostaw będzie miała kluczowe znaczenie dla producentów, aby wykorzystać możliwości w krótkimi terminie, a jednocześnie utrzymać zdrowe relacje z partnerami w dłuższej perspektywie.

Tani sprzęt pomógł Samsungowi

Samsung w II kw. br. zajął pierwsze miejsce na światowym rynku z 21-proc. udziałem, ponieważ poprawił podaż modeli low-end. Apple był numerem 2 (17 proc.). Xiaomi, Oppo i Vivo nadal walczyły w Chinach, odnotowując dwucyfrowe spadki.