Po znacznym wzroście sprzedaży produktów zabezpieczających IT dla przedsiębiorstw w Europie w marcu, kwietniu i maju br., w czerwcu nastąpił spadek. Jednak od początku lipca br. obserwowany jest ponownie spory popyt, gdy dla firm stało się oczywiste, że pracownicy pozostaną w domach przez dłuższy czas i trzeba na dobre zabezpieczyć pracę zdalną – informuje Context.

W Polsce ten rynek jednak ostygł. Sprzedaż w lipcu br. była nawet nieco niższa niż przed rokiem (-0,4 proc.) – wynika z danych Contextu. Ten wynik kontrastuje ze wzrostami na dużych rynkach, jak Francja (35 proc.), Wielka Brytania (7,5 proc.), Hiszpania (13 proc.). Jednak są kraje, gdzie spadek był głębszy niż u nas (np. Austria -11 proc.).

W związku z pracą zdalną nie dziwi, że produkty do ochrony punktów końcowych odnotowały większy wzrost niż zabezpieczenia sieci. Osiągnął on szczyt w 30. tygodniu br. (20-26 lipca). Ochrona urządzeń końcowych jest obecnie priorytetem dla firm, ponieważ wiele osób pracuje w domu.

Stale rośnie sprzedaż tradycyjnych produktów do ochrony końcowek (jak pakiety typu „internet security” obejmujące antywirusy, ochronę przed złośliwym oprogramowaniem i in.), jak również bardziej zaawansowanych rozwiązań do wykrywania i reagowania.

Nowe możliwości dla dostawców

Zmiany na rynku stwarzają również nowe szanse dla dostawców bezpieczeństwa cyfrowego.

„Ponieważ pracownicy pracują poza biurem w czasie kryzysu Covid, wyzwania związane z bezpieczeństwem znacznie wzrosły” – ocenia Gurvan Meyer, analityk Contextu. – „Firmy mogą działać, chroniąc punkty końcowe, a rosnąca sprzedaż produktów zabezpieczających pokazuje, że właśnie to robią” – zauważa.

Jednak nowe wyzwania wynikają z zachowania pracowników w domu, np. wykonywanie zadań osobistych i zawodowych na komputerze firmowym zwiększa ryzyko związane z fałszywymi wiadomościami e-mail.

„Odpowiedzialność za bezpieczeństwo zaczęło przechodzić od struktury korporacyjnej do każdego użytkownika. Ponieważ firmy mówią o stałym zwiększaniu liczby pracowników pracujących w domu, związane z tym wyzwania stworzą nowe możliwości dla dostawców zabezpieczeń” – ocenia ekspert.

Wzrost sprzedaży rozwiązań bezpieczeństwa cyfrowego dla przedsiębiorstw w lipcu br. w różnych krajach europejskich

Austria-11,30%
Belgia10,50%
Czechy2,90%
Dania-8,40%
Estonia-61,30%
Finlandia18,20%
Francja34,90%
Niemcy3,30%
Irlandia41,20%
Włochy2,90%
Łotwa28,30%
Holandia2,90%
Norwegia-11,30%
Polska-0,40%
Portugalia21,00%
Słowacja9,80%
Hiszpania13,20%
Szwecja-13,40%
Szwajcaria18,10%
Wielka Brytania7,50%
Pozostałe kraje-52,70%
Źródło: Context