Rynek pracy nie nadąża za AI. Brakuje kompetencji i kadr
Dyrektorzy generalni biorący udział w badaniu IBM spodziewają się, że w ciągu najbliższych dwóch lat wzrost inwestycji na sztuczną inteligencję wzrośnie dwukrotnie. To spowoduje wzrost liczby inicjatyw związanych z zatrudnianiem i przeszkoleniem pracowników.

IBM przeprowadziło badanie wśród 2 tysięcy dyrektorów generalnych z całego świata. Aż 61% ankietowanych stwierdziło, że zarządzane przez nich firmy wdrażają agentów AI i przygotowują się do ich implementacji na dużą skalę. Jednocześnie aż połowa respondentów przyznała, że szybkie inwestycje doprowadziły do rozbieżności między technologią a wiedzą specjalistyczną – co wskazuje, że wiele organizacji zmaga się z wyzwaniami w obszarze integracji, spójności i dopasowania kompetencji pracowników do nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Prawie 7 na 10 dyrektorów generalnych podkreśla, że sukces ich organizacji zależy od utrzymania szerokiego grona liderów, którzy nie tylko rozumieją strategię firmy, ale również mają realny wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji. Z kolei 67% wskazuje, że przewaga konkurencyjna zależy od właściwego dopasowania wiedzy do odpowiednich ról w organizacji oraz skutecznych systemów motywacyjnych.
Wśród głównych barier hamujących innowacje wymieniane są: brak współpracy między działami (organizacyjne silosy), niechęć do podejmowania ryzyka oraz niedobór kompetencji eksperckich. Szacuje się, że w ciągu najbliższych trzech lat około jedna trzecia personelu będzie wymagać przekwalifikowania. Co więcej, 54% badanych CEO wskazało, że zatrudniają obecnie na stanowiska związane ze sztuczną inteligencją, które jeszcze rok temu nie istniały.
Zgodnie z raportem CompTIA, większość osób aktywnie poszukujących pracy ma świadomość znaczenia tzw. płynności cyfrowej. Zarówno pracownicy, jak i kandydaci deklarują chęć rozwijania umiejętności – zwłaszcza w zakresie kompetencji miękkich, analizy danych, cyberbezpieczeństwa oraz narzędzi AI.
Dodatkowo, z badania przeprowadzonego przez Bank Rezerwy Federalnej w St. Louis wynika, że wśród pracowników regularnie korzystających z generatywnej sztucznej inteligencji, produktywność wzrasta średnio o 33%. Osoby te oszczędzają nawet cztery godziny dziennie dzięki automatyzacji i usprawnieniu codziennych zadań.
Podobne aktualności
84 proc. polskich prezesów uważa, że modernizacja sieci zwiększy przychody
Szefowie IT w kraju wierzą, że odpowiednia infrastruktura może nie tylko zapewnić ciągłość działania, ale też przełoży się na wartość biznesową w przyszłości.
Sztuczna inteligencja: więcej marketingu niż rozumu
Choć szefowie firm pracujących nad rozwojem sztucznej inteligencji twierdzą, że już niebawem dorówna ona ludziom, to niezależni badacze studzą ten entuzjazm.
Trzykrotny wzrost inwestycji w start-upy AI w 2025 roku, do 73 mld dol.
Główni inwestorzy podwajają długoterminowe inwestycje w dobrze prosperujące jednorożce AI.