IBM przeprowadziło badanie wśród 2 tysięcy dyrektorów generalnych z całego świata. Aż 61% ankietowanych stwierdziło, że zarządzane przez nich firmy wdrażają agentów AI i przygotowują się do ich implementacji na dużą skalę. Jednocześnie aż połowa respondentów przyznała, że szybkie inwestycje doprowadziły do rozbieżności między technologią a wiedzą specjalistyczną – co wskazuje, że wiele organizacji zmaga się z wyzwaniami w obszarze integracji, spójności i dopasowania kompetencji pracowników do nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Prawie 7 na 10 dyrektorów generalnych podkreśla, że sukces ich organizacji zależy od utrzymania szerokiego grona liderów, którzy nie tylko rozumieją strategię firmy, ale również mają realny wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji. Z kolei 67% wskazuje, że przewaga konkurencyjna zależy od właściwego dopasowania wiedzy do odpowiednich ról w organizacji oraz skutecznych systemów motywacyjnych.

Wśród głównych barier hamujących innowacje wymieniane są: brak współpracy między działami (organizacyjne silosy), niechęć do podejmowania ryzyka oraz niedobór kompetencji eksperckich. Szacuje się, że w ciągu najbliższych trzech lat około jedna trzecia personelu będzie wymagać przekwalifikowania. Co więcej, 54% badanych CEO wskazało, że zatrudniają obecnie na stanowiska związane ze sztuczną inteligencją, które jeszcze rok temu nie istniały.

Zgodnie z raportem CompTIA, większość osób aktywnie poszukujących pracy ma świadomość znaczenia tzw. płynności cyfrowej. Zarówno pracownicy, jak i kandydaci deklarują chęć rozwijania umiejętności – zwłaszcza w zakresie kompetencji miękkich, analizy danych, cyberbezpieczeństwa oraz narzędzi AI.

Dodatkowo, z badania przeprowadzonego przez Bank Rezerwy Federalnej w St. Louis wynika, że wśród pracowników regularnie korzystających z generatywnej sztucznej inteligencji, produktywność wzrasta średnio o 33%. Osoby te oszczędzają nawet cztery godziny dziennie dzięki automatyzacji i usprawnieniu codziennych zadań.