Problemy z podażą i popytem spowodowały, że dostawy komputerów w Europie Zachodniej spadły drugi kwartał z rzędu w II kw. br., o 18 proc. r/r, do 12,3 mln szt.

Najmocniej ucierpiały notebooki, które znalazły się w 26-procentowym dołku (9,5 mld szt.).

Komputery stacjonarne radziły sobie znacznie lepiej, rosnąc o 22 proc. (2,7 mln szt.) ze względu na zwiększony popyt ze strony klientów biznesowych.

Rynkowej układanki dopełniają tablety, gdzie spadek był 24-procentowy (5,9 mln szt.), ponieważ ten sprzęt kupują głównie konsumenci, a ci ostatnio zaciskają pasa.

Głównym powodem drastycznego spadku w II kw. br. według Canalys były zakłócenia łańcucha dostaw. Z powodu polityki zero-Covid w Chinach ośrodki produkcji i porty były objęte blokadą przez większą część kwartału.

Produkcja PC zaczęła rosnąć pod koniec maja, to odbicie nie wystarczyło, aby zrekompensować słaby początek kwartału. Po tym, jak producenci przeczekali opóźnienia w realizacji zamówień, uderzyły w nich rosnące trudności makroekonomiczne, ponieważ konsumenci ograniczyli wydatki z powodu inflacji (w strefie euro wyniosła w II kw. br. średnio 8 proc.).

Dostawy komputerów stacjonarnych i notebooków kierowane do konsumentów spadły w II kw. br. o 34 proc. r/r.

Duże organizacje odświeżają bazę sprzętu

Z drugiej strony zapotrzebowanie przedsiębiorstw na wysokiej jakości urządzenia związane z powrotem do biur i używane do pracy hybrydowej pozostało stosunkowo wysokie. Sprzedaż komputerów w segmencie komercyjnym w II kw. br. na zachodzie Europy spadła tylko o 3 proc. (nie licząc edukacji).

Jak zauważono, większe organizacje, które obecnie dysponują środkami na zakupy, nadal chcą odświeżyć urządzenia dla swoich pracowników i unowocześnić biurową infrastrukturę IT.

Markom zorientowanym na biznes spowolnienie niespecjalnie zaszkodzi
Producenci PC z silnymi relacjami z kanałem sprzedaży i ofertami produktów i usług skierowanymi do klientów komercyjnych, odnotują lepsze wyniki w regionie, nawet w przypadku pogorszenia się warunków ekonomicznych – uważa Kieren Jessop, analityk Canalys Research.