W 2017 r. dostawy notebooków na światowy rynek wzrosły o 2,1 proc., do 164,7 mln szt. – według TrendForce. To o 0,7 pproc. więcej, niż w prognozie. Wzrost jest związany z kontraktami w USA i ożywieniem gospodarczym. Wyraźnie pnie się w górę sprzedaż amerykańskich marek. W tym roku przewidywany jest jednak niewielki spadek.

Postępuje konsolidacja rynku. Zdaniem analityków w 2018 r. sześć największych marek będzie miało 89 proc. udziału w sprzedaży. Czyli przestrzeń dla pozostałych producentów znacznie się skurczyła. A na rynku notebooków są już nowi gracze z ambicjami i środkami na rozwój – Huawei i Xiaomi. Firma badawcza odnotowuje, że zwiększyły one udział w Chinach.

HP osiągnęło 10,5-procentowy wzrost w 2017 r., podczas gdy Lenovo odnotowało spadek o 4,9 proc. W Europie jednak wynik był na plusie. Dell rośnie głównie dzięki popytowi w USA, odnotował również większą sprzedaż chromebooków.

Asus przebudował strategię i zmniejszył udział modeli niskomarżowych w ofercie, odnotowując spadek w ujęciu ilościowym. Z kolei Acer kontynuuje ekspansję na rynku chromebooków.

 

Najwięksi producenci notebooków – dostawy na globalny rynek w latach 2016 – 2018

Producent Udział w rynku w 2016 r. Udział w rynku w 2017 r. Udział w rynku w 2018 r.*
HP 22,40% 24,30% 24,40%
Lenovo 21,70% 20,20% 20,80%
Dell 15,40% 15,20% 15,60%
Asus 10,30% 9,50% 9,80%
Apple 8,30% 9,60% 10,40%
Acer 8,10% 8,00% 8,20%
Inni 13,80% 13% 11%
Łączne dostawy (mln szt.) 161,2 164,7 163,8

*Prognoza

Źródło: TrendForce