Dostawy monitorów do PC urosły trzeci z rzędu kwartał z rzędu, tym razem o 5,9 proc. rok do roku w II kw. 2024 r. Wynik był lepszy od oczekiwań. Wskazuje to na odbudowę rynku po spadkach w 2022 i 2023 r. – według IDC.

Kilka czynników wpłynęło na poprawę w II kw. br. Zwiększony wolumen dostaw można częściowo przypisać uzupełnianiu zapasów, głównie w segmencie konsumenckim, jak też reakcji na nadchodzący wzrost kosztu paneli. Ponadto wiele marek agresywnie modernizuje modele z panelami 60 Hz do 100 Hz. Do tego ciągła ekspansja i konkurencja na rynku konsumenckim i gamingowym również doprowadziły do ​​wzrostu w drugim kwartale.

Dobre perspektywy na najbliższe lata

Prognoza dostaw, wraz ze stabilizacją kosztów paneli i innych komponentów, pozostaje ostrożnie optymistyczna – według IDC, które oczekuje, że migracja do PC z Windows 11 przełoży się na wzrost sprzedaży monitorów w latach 2024 i 2025. IDC przewiduje, że rynek monitorów przekroczy 2 proc. rocznego wzrostu zarówno w 2024 r., jak i 2025 roku.

Nowe modele z wyższymi częstotliwościami odświeżania, spadające ceny większych monitorów i wzrost na sprzęcie dla graczy to niektóre z czynników, które przyniosą poprawę głównie w segmencie konsumenckim.

Monitory do gier to już 20 proc. rynku

Sprzedaż monitorów do gier nadal rośnie. W II kw. br. miał już 20 proc. udziału w dostawach, co stanowi najwyższy wynik od 2016 r., gdy IDC zaczęło śledzić ten rynek. Spadające ceny i hamujący rynek komputerów gamingowych uwolniły budżety wielu graczy.

Sprzedaż do firm skorygowana w dół

Oczekuje się, że migracja firm do PC z Windows 11 i zwiększenie obłożenia biur przyniosą pewne korzyści po stronie komercyjnej. Jednak spowolnione wydatki organizacji na komputery i rozczarowujący wynik monitorów biznesowych w II kw. br. spowodowały ​​korektę w dół wzrostu sprzedaży modeli komercyjnych do +2,8% proc. w 2024 r. z +3,1 proc. w poprzedniej prognozie IDC.

Ogólnie dla całego rynku monitorów podniesiono prognozę do +4 proc. w 2024 r. i +2,3 proc. w 2025 r. w oparciu o zwiększony popyt konsumencki. Po 2025 r. roczna wielkość dostaw powinna ustabilizować się w zakresie od 132 do 135 milionów sztuk.

„Monitory komercyjne historycznie zajmowały większość rynku, ale kilka czynników sprawiło, że w ostatnich czasach rosły wolniej niż rynek konsumencki” — twierdzi Jay Chou, kierownik ds. badań w IDC.

Wskazuje wyhamowanie wydatków firm na sprzęt i trend do hot-deskingu i ciaśniejszych przestrzeni biurowych jako czynniki, które sprawiły, że sprzedaż modeli konsumenckich po raz pierwszy przewyższyła komercyjne zakupy w II kw. br.

Ponadto wzrost popytu na modele ultra-wide oraz z coraz większym ekranem, sprawie, że nie ma już takiej potrzeby konfiguracji z wieloma monitorami, które były podstawą w wielu biurach.

IDC nadal spodziewa się, że monitory komercyjne będą stanowić niewielką większość dostaw. Innowacje w urządzeniach będą jednak bardziej atrakcyjne dla konsumentów.