Szacuje się, że rynek inteligencji decyzyjnej – wykorzystania opartych na danych narzędzi, jak AI, do rekomendacji, wspomagania decyzji i prognoz, będzie rósł w tempie 25,2 proc. rocznie w latach 2024 – 2032 roku – według prognozy Market Research Future. W 2032 r. ma osiągnąć wartość 102 mld dol.

Szybko zwiększające się wydatki przedsiębiorstw na Decision Intelligence to przede wszystkim efekt postępu w technologii big data i pojawienie się AI i ML.

Co do oferty, to segment rozwiązań uznano za posiadający największy udział w rynku w 2023 r. (pozostałe segmenty to platformy i usługi). Rozwiązania inteligencji decyzyjnej dostarczają organizacjom narzędzia i technologie niezbędne do efektywnego gromadzenia, analizowania i działania na podstawie danych. Umożliwiając firmom podejmowanie opartych na nich decyzji i optymalizację operacji. W miarę jak strategie oparte na danych stają się coraz bardziej priorytetowe, popyt na te kompleksowe rozwiązania znacząco przyczynia się do dominującego udziału w rynku tego segmentu.

Oczekuje się, że segment automatyzacji decyzji będzie miał największy udział w rynku w br. Prowadzi ona do oszczędności kosztów i przyspiesza decyzję poprzez redukcję ręcznych działań, minimalizację błędów i optymalizację alokacji zasobów za pomocą spostrzeżeń opartych na danych.

Handel liderem wydatków

Co do branż, to oczekuje się, że handel detaliczny oraz e-handel wydadzą najwięcej na Decision Intelligence w 2023 r. Rozwiązania te będą używane do personalizacji w czasie rzeczywistym, rekomendacji produktów i kampanii marketingowych. Ponadto obsługują zarządzanie zapasami oparte na danych, zmniejszając braki magazynowe, poprawiają zapobieganie oszustwom i optymalizują logistykę łańcucha dostaw.

Segment dużych przedsiębiorstw wyda najwięcej w 2023 r. na Decision Intelligence, z przybliżonym udziałem w rynku wynoszącym 55–60 proc.