Meta nie zatrzymuje się w odchudzaniu zespołów. Po dwóch falach zwolnień (11 tys. osób w listopadzie 2022 r. oraz 10 tys. w marcu br.) ruszyła trzecia.

Tak wynika z wewnętrznej komunikacji koncernu i informacji pracowników – według serwisu Vox, który twierdzi, iż jedno ze źródeł informuje o ok. 4 tys. zwolnionych z różnych jednostek korporacji, w tym Facebooka, Instagrama, Whatsappa i Reality Labs. Ten ostatni dział zajmuje się rozwiązaniami rozszerzonej rzeczywistości (AR) i metaverse. W zeszłym roku odnotował potężną stratę (-4,3 mld dol. za 2022 r.), która odbiła się na wyniku całej firmy.

Co więcej, Vox utrzymuje, iż w maju br. planowana jest kolejna fala zwolnień w Meta.

Po ostatnich redukcjach Meta Platforms zatrudnia ok. 66 tys. osób. Czyli 4 tys. to ok. 6 proc. globalnej załogi.

Koncern nie potwierdza jednak tej liczby, natomiast z wypowiedzi przedstawicieli firmy wynika, że następują kolejne cięcia.

„Żegnamy się z przyjaciółmi”

„To będzie trudny czas, ponieważ żegnamy się z przyjaciółmi i współpracownikami” – stwierdziła Lori Goler, szefowa HR w Meta.

W marcu CEO Mark Zuckerberg zapowiedział, że „w ciągu najbliższych kilku miesięcy liderzy organizacji ogłoszą plany restrukturyzacji skupiające się na spłaszczeniu naszych organizacji, anulowaniu projektów o niższym priorytecie i obniżeniu wskaźników zatrudnienia”.

Zwolnienia są gorącym tematem na wewnętrznym forum firmy. Reuters przytacza jeden z wpisów:

Zniszczyliście morale i wiarę w przywództwo u wielu wydajnych osób, które intensywnie pracują. Dlaczego mielibyśmy zostać w Meta?” – pyta jeden z pracowników.

Atmosferę w Meta psują nie tylko redukcje zatrudnienia. Na początku roku pojawiały się informacje, że część zespołów nie miała zatwierdzonych budżetów na ten rok, co negatywnie odbijało się na wydajności pracy.

„Rok efektywności”

W lutym br. Mark Zuckerberg ogłosił rok 2023 „rokiem efektywności” w działaniu organizacji. Zapowiedział m.in. spłaszczenie struktury poprzez skasowanie części ról na średnim szczeblu zarządzania, co ma przyspieszyć podejmowanie decyzji.

CEO deklaruje również optymizm co do aktualnego roku. Mimo że poprzednie kwartały wyglądały słabo, nie są to bezpodstawne nadzieje. Meta Platforms może skorzystać na ograniczonym na razie ożywieniu na rynku cyfrowej reklamy i restrykcjach nakładanych na TikToka w USA i innych krajach.