Ruszył Zaufany Profil na ePUAP
Od 9 czerwca można korzystać z darmowego Zaufanego Profilu, który zastępuje podpis elektroniczny w kontaktach z urzędami.
Aby uzyskać Zaufany Profil, trzeba zarejestrować się na portalu Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP (www.epuap.gov.pl) i wysłać wniosek o założenie profilu. Potem konieczna jest jednorazowa wizyta w urzędzie w celu potwierdzenia tożsamości. Takich placówek jest w kraju 564 (m.in. urzędy skarbowe, oddziały ZUS, urzędy wojewódzkie). Na potwierdzony adres e-mail będą wysyłane kody autoryzacyjne. Profil jest ważny 3 lata.
Poprzez Zaufany Profil przedsiębiorcy i obywatele mogą kontaktować się z urzędami drogą elektroniczną, bez potrzeby stosowania kwalifikowanego e-podpisu. System jest bezpłatny, nie wymaga dodatkowego urządzenia i oprogramowania. Jakie sprawy będzie można załatwić korzystając z Zaufanego Profilu, to zależy od urzędu. Użytkownikom zostanie udostępniona baza kwestionariuszy.
Premiera nowego systemu nie obyła się bez zgrzytu. MSWiA poinformowało o „przejściowych opóźnieniach” w działaniu ePUAP, w związku z dużym zainteresowaniem Zaufanym Profilem.
Podobne aktualności
Polskie firmy a narzędzia paperless
Polskie firmy znają e-podpis, ale nie podchodzą systemowo do narzędzi paperless – wynika z badania przeprowadzonego przez Asseco Data Systems.
W 2017 r. dowód osobisty w smartfonie
W przyszłym roku Polacy będą nosić cyfrowy dowód w swoim telefonie - zapowiada dla PAP minister Anna Streżyńska. Nowy system ma powstać na bazie serwisu zintegrowanego z platformą ePUAP.
Minister cyfryzacji: 'ePUAP należałoby zaorać’
W weekend doszło do kolejnej awarii Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Minister Anna Streżyńska ostro krytykuje błędy związane z serwisem.