Rewolucja w urzędach
Wchodzi w życie ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Nowe przepisy likwidują 220 urzędowych zaświadczeń. Zastąpią je oświadczenia.

Od 1 lipca będzie mniej biurokracji. Zlikwidowano ponad 200 zaświadczeń, związanych np. z uzyskaniem wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i KRS, świadczeniami z ubezpieczenia społecznego. Nie będą potrzebne urzędowo potwierdzone pisma dotyczące np. wysokości dochodów, niezaleganie z płaceniem podatków, posiadania numeru REGON. Teraz urzędnicy powinni uwierzyć petentowi na słowo – zaświadczenia zastąpiono oświadczeniami. Gdyby organ administracji chciał sprawdzić, czy mijamy się z prawdą, musi sam zwrócić się po informację do odpowiedniego organu, np. skarbowego. Nie może wysyłać w tej sprawie petenta. Choć zaświadczenia w wielu wypadkach nie są już koniecznie, będą nadal wydawane na życzenie. Zgodnie z nowymi przepisami urzędy mają respektować także zwykłe kopie dokumentów.
Podobne aktualności
Cyfrowa rewolucja w urzędach
E-dokumenty będą równe papierowym, powstanie portal do kontaktów ze skarbówką przez Internet, będą ułatwienia w postępowaniu administracyjnym - to niektóre zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o informatyzacji.
Ruszył Zaufany Profil na ePUAP
Od 9 czerwca można korzystać z darmowego Zaufanego Profilu, który zastępuje podpis elektroniczny w kontaktach z urzędami.
E-mail i SMS będą miały moc dokumentów papierowych
Oświadczenia składane e-mailem albo SMS-em będą ważne tak samo jak dokumenty papierowe. Nowelizację prawa cywilnego przygotowuje Ministerstwo Sprawiedliwości – ustaliła Rzeczpospolita.