Zapotrzebowanie na komputery, komponenty PC i peryferia wywołane przez pandemię zasiliło kasę producenta o kolejne miliony.

Sprzedaż w IV kw. 2020 r. wyniosła ok. 4 mld dol., co przewyższyło wynik sprzed roku o 27 proc. Zysk netto skoczył o 273 proc., do ok. 350 mln dol. Wynik okazał się jednak nieco słabszy (odpowiednio o -5 i -6 proc.) niż w wyjątkowo dobrym III kw. 2020 r.

Obroty w Europie wyniosły ok. 1,36 mld dol.

Wybrane wyniki Asusa w IV kw. 2020 r. wobec IV kw. 2019 r.

Przychodyok. 4 mld USD+27%
Marża brutto17,7%+4,6pp
Zysk nettook. 350 mln USD+273%
Źródło: Asus, prezentacja wyników

Zysk Asusa w 2020 r. wyniósł globalnie ok. 938 mln dol., ponad dwukrotnie więcej (+119 proc.) niż w 2019 r.

W całym 2020 r. przychody producenta osiągnęły ok. 13,5 mld dol. Mimo że wzrosły o 15 proc., to jeszcze marża brutto okazała się wyższa o 374 pkt niż w 2019 r., sięgając 17,2 proc. w całym roku (oraz 17,7 proc. w IV kw. 2020 r.). Zysk na akcję poprawił się ponad dwukrotnie.

Asus uzyskuje 66 proc. przychodów ze sprzedaży komputerów, a pozostałe 34 proc. z komponentów i innych produktów (dane za IV kw. 2020 r.).

O 30 proc. za mało komputerów na rynku

Jak komentuje dla Digitimes jeden z co-CEO Asusa Samson Hu i SY Hsu, popyt nadal jest silny, a największym problemem są niedobory podzespołów.

Jak wiele wciąż brakuje do zaspokojenia rekordowego zapotrzebowania na PC i ile można by jeszcze sprzedać, pokazuje ocena dyrektora.

Otóż szacuje on, że niedobór notebooków Asusa wyniósł w IV kw. 2020 r. 30 proc., a w I kw. 2021 r. ok. 25-30 proc.

Więcej sprzętu i komponentów

W I kw. 2021 r. w segmencie PC Asus przewiduje wprowadzenie na rynek jedynie o 10 proc. mniej urządzeń niż w IV kw. 2020 r., ale więcej aż o 70 proc. więcej wobec I kw. 2020 r. (gdy jednak z powodu problemów z produkcją i transportem w Chinach dostawy były wyjątkowo niskie).

W przypadku komponentów wynik w I kw. 2021 r. powinien być niższy o 5-10 proc. wobec IV kw. 2020 r. i lepszy o ok. 50 proc. niż w I kw. 2020 r.

Będzie drożej

Co-CEO wyjaśnia, że Asus dostosuje ceny do rosnących kosztów podzespołów, które podwyższają poddostawcy. Sam również zmienia cenniki swoich komponentów. Karty graficzne Asusa podrożały ostatnio o 15 – 20 proc. i zdaniem co-CEO to raczej nie koniec podwyżek.

Zanosi się na duże zakupy w edukacji

O ile miniony rok był czasem intensywnego wyposażania home office, to w tym roku jeden z największych producentów PC liczy zwłaszcza na skok popytu na sprzęt do edukacji.

Asus przewiduje, że jego sprzedaż w tym segmencie zwiększy się aż o ok. 100 proc. w 2021 r. wobec 2020 r. Dla gamingowych PC zakłada 10 proc. wzrostu, jak również 10 proc. dla standardowych komputerów.