Rekordowy magazyn AB. 2 mld zł zapasów
"Wciąż widać ryzyko zaburzeń w globalnych łańcuchach dostaw" - mówi dyrektor finansowy.
AB solidnie zatowarowało się przed IV kwartałem. Grupa zwiększyła zapasy o 53 proc. r/r, tj. o blisko 700 mln zł, do 2 mld zł na koniec III kw. 2022 r. Wobec końca II kw. 2022 r. wartość zapasów urosła o 20 proc. (tj. o ok. 340 mln zł).
W tym samo AB SA jednostkowo rozbudowało zapasy do 1,13 mld zł, tj. o 51 proc. r/r (o ponad 380 mln zł) oraz o 18 proc. wobec końca II kw. 2022 r.
Prezes Andrzej Przybyło ocenia, że zapasy są na odpowiednim poziomie, co pozwoli wypracować dobre wyniki w IV kwartale.
„Wciąż widać ryzyko zaburzeń w globalnych łańcuchach dostaw, a trzeci kwartał to okres tworzenia bazy magazynowej pod sezonowo najlepszy okres roku, czyli czwarty kwartał” – komentuje Grzegorz Ochędzan, dyrektor finansowy i członek zarządu AB.
„W zeszłym roku mieliśmy o 200 mln zł zapasów za mało z powodu zerwanych łańcuchów dostaw. Obecnie zapasy są na optymalnym poziomie” – przekonuje CFO.
„Większość towarów wróciła do normalnej dostępności. Dla niektórych produktów, szczególnie zaawansowanych, czas dostawy jest nadal wydłużony, dostęp jest wciąż niższy niż byśmy oczekiwali” – mówił Grzegorz Ochędzan na konferencji wynikowej spółki.
Zapowiada, że po IV kw. br. wielkość magazynu będzie dostosowywana do popytu i przewidywań.
Według zaprezentowanych danych obecnie AB ma 96 tys. SKU dostępnych od ręki.
Rotacja zapasów w III kw. br. wzrosła do 48 dni z 39 dni rok temu, natomiast cykl konwersji gotówki utrzymał się na poziomie z ub.r. (33 dni).
„Utrzymujemy wskaźniki finansowe na bardzo bezpiecznych poziomach. Przykładowo wartość długu netto do EBITDA kształtuje się na poziomie 1,5” – podaje dyrektor finansowy.
Ponad pół miliarda złotych finansowania do wykorzystania
Wskaźnik kosztów SG&A w grupie wyniósł 2,3 proc. w III kw. 2022 r. wobec 2,2 proc. przed rokiem.
Źródła finansowania AB to kredyty w 72 proc., a obligacje w 28 proc. Wykorzystane finasowanie to 403,7 mln zł, do wykorzystania pozostało 557,2 mln zł.
W III kw. 2022 r. AB osiągnęło blisko 3,8 mld zł przychodów ze sprzedaży i 31,1 mln zł zysku netto.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.