Codility, Cosmose oraz Infermedica to start-upy, które w zeszłym roku otrzymały największe, rekordowe dofinansowanie, sięgające w sumie 47,3 mln euro – wynika z raportu „Polish B2B Software Landscape 2021” opublikowanego przez Innovation Nest.

Fundusz inwestycyjny przeanalizował 240 polskich firm technologicznych z sektora B2B. W raporcie prezentowane są także przychody polskich start-upów, które w 2020 r. wygenerowały 0,05 proc. PKB (210 mln euro).

Takiego roku jeszcze nie było

Wg raportu od 2008 r. startupy z sektora B2B pozyskały od inwestorów łącznie 646 mln euro (ok. 3 mld zł wg aktualnych cen), ale co istotne rekordowy okazał się rok 2020.

Tylko w ubiegłym roku kwota dofinansowań wyniosła 105 mln euro (ok. 480 mln zł), co stanowiło ponad 16 proc. wszystkich inwestycji pozyskanych przez startupy skoncentrowane na rozwiązaniach dla biznesu w ciągu ostatnich 13 lat.

W 2020 r. najwięcej środków pozyskali: aplikacja edukująca początkujących programistów Codility (22 mln euro), Cosmose (15 mln euro) czyli narzędzie, które pomaga sprzedawcom ulepszać strategie marketingowe i sprzedażowe oraz startup Infermedica (10,3 mln euro), który do wstępnej diagnozy medycznej wykorzystuje machine learning.

Kwoty dofinansowań polskich start-upów B2B w 2021 r. i 2020 r. oraz największe transakcje

Zagranica przyszła z pieniędzmi

Najbardziej doinwestowanymi branżami zostały natomiast: HR (ok. 23 mln euro), finanse (12 mln euro) oraz opieka zdrowotna (11 mln euro).

Fundusze znacznie zwiększyły poziom inwestycji, szczególnie w branżach, które Covid-19 dodatkowo zaktywizował, takich jak HR czy opieka zdrowotna. Co więcej, polskie rozwiązania znajdują uznanie również za granicą” – komentuje Marcin Szeląg, partner w Innovation Nest.

Najwięcej inwestują w polskie pomysły fundusze z USA, Wielkiej Brytanii i Niemiec.

Ponad 200 mln euro przychodów

Według zeszłorocznego badania Kantar i Startup Poland, pandemia przyspieszyła proces cyfrowej transformacji, otwierając startupom drogę do bezprecedensowego wzrostu i błyskawicznej możliwości rozwoju.

Wg raportu „Polish B2B Software Landscape 2021” 240 startupów z sektora B2B w ubiegłym roku odnotowało łącznie 210 mln euro przychodów, co stanowi 0,05 proc. wartości PKB. Większość z nich osiągnęła zysk od 100 tys. do 1 mln euro.

W czołówce znalazły się: Livechat, GetResponse, docplanner, SALESmango, Shoper, z których każdy generuje ponad 10 mln euro przychodów rocznie. Pierwsze miejsce w raporcie zajął wrocławski startup – LiveChat, który w skali roku odnotował przychód w wysokości 30 mln euro.

44 młode firmy z Polski przekroczyły poziom 1 mln euro przychodu rocznie.

Przychody polskich start-upów B2B w 2020 r.

„Dostrzegam zmiany w funduszach inwestycyjnych, które coraz chętniej na rozwój młodych firm technologicznych przeznaczają coraz większe środki. Jestem przekonany, że kolejne rekordy zostaną pobite bardzo szybko, a my już wkrótce usłyszymy o nowych projektach, które osiągają międzynarodowy sukces” – uważa partner w Innovation Nest.

Według danych Innovation Nest, w 240 start-upach pracuje łącznie ponad 7 tys, osób, a 5 firm, które osiągnęły przychody ponad 10 mln euro w 2020 roku, zatrudnia średnio 244 osoby.

***

Przedstawione dane pochodzą z opublikowanych sprawozdań finansowych start-upów za rok 2020.