Rekordowe pieniądze dla polskich start-upów
W roku pandemii inwestorzy wpompowali w polskie start-upy prawie pół miliarda złotych. Sprawdzono, na co poszły największe środki.
Nie widziana dotąd kwota zasiliła nowe polskie firmy. „Kolejne rekordy zostaną pobite bardzo szybko” – twierdzi ekspert.
Codility, Cosmose oraz Infermedica to start-upy, które w zeszłym roku otrzymały największe, rekordowe dofinansowanie, sięgające w sumie 47,3 mln euro – wynika z raportu „Polish B2B Software Landscape 2021” opublikowanego przez Innovation Nest.
Fundusz inwestycyjny przeanalizował 240 polskich firm technologicznych z sektora B2B. W raporcie prezentowane są także przychody polskich start-upów, które w 2020 r. wygenerowały 0,05 proc. PKB (210 mln euro).
Takiego roku jeszcze nie było
Wg raportu od 2008 r. startupy z sektora B2B pozyskały od inwestorów łącznie 646 mln euro (ok. 3 mld zł wg aktualnych cen), ale co istotne rekordowy okazał się rok 2020.
Tylko w ubiegłym roku kwota dofinansowań wyniosła 105 mln euro (ok. 480 mln zł), co stanowiło ponad 16 proc. wszystkich inwestycji pozyskanych przez startupy skoncentrowane na rozwiązaniach dla biznesu w ciągu ostatnich 13 lat.
W 2020 r. najwięcej środków pozyskali: aplikacja edukująca początkujących programistów Codility (22 mln euro), Cosmose (15 mln euro) czyli narzędzie, które pomaga sprzedawcom ulepszać strategie marketingowe i sprzedażowe oraz startup Infermedica (10,3 mln euro), który do wstępnej diagnozy medycznej wykorzystuje machine learning.
Kwoty dofinansowań polskich start-upów B2B w 2021 r. i 2020 r. oraz największe transakcje
Zagranica przyszła z pieniędzmi
Najbardziej doinwestowanymi branżami zostały natomiast: HR (ok. 23 mln euro), finanse (12 mln euro) oraz opieka zdrowotna (11 mln euro).
„Fundusze znacznie zwiększyły poziom inwestycji, szczególnie w branżach, które Covid-19 dodatkowo zaktywizował, takich jak HR czy opieka zdrowotna. Co więcej, polskie rozwiązania znajdują uznanie również za granicą” – komentuje Marcin Szeląg, partner w Innovation Nest.
Najwięcej inwestują w polskie pomysły fundusze z USA, Wielkiej Brytanii i Niemiec.
Ponad 200 mln euro przychodów
Według zeszłorocznego badania Kantar i Startup Poland, pandemia przyspieszyła proces cyfrowej transformacji, otwierając startupom drogę do bezprecedensowego wzrostu i błyskawicznej możliwości rozwoju.
Wg raportu „Polish B2B Software Landscape 2021” 240 startupów z sektora B2B w ubiegłym roku odnotowało łącznie 210 mln euro przychodów, co stanowi 0,05 proc. wartości PKB. Większość z nich osiągnęła zysk od 100 tys. do 1 mln euro.
W czołówce znalazły się: Livechat, GetResponse, docplanner, SALESmango, Shoper, z których każdy generuje ponad 10 mln euro przychodów rocznie. Pierwsze miejsce w raporcie zajął wrocławski startup – LiveChat, który w skali roku odnotował przychód w wysokości 30 mln euro.
44 młode firmy z Polski przekroczyły poziom 1 mln euro przychodu rocznie.
Przychody polskich start-upów B2B w 2020 r.
„Dostrzegam zmiany w funduszach inwestycyjnych, które coraz chętniej na rozwój młodych firm technologicznych przeznaczają coraz większe środki. Jestem przekonany, że kolejne rekordy zostaną pobite bardzo szybko, a my już wkrótce usłyszymy o nowych projektach, które osiągają międzynarodowy sukces” – uważa partner w Innovation Nest.
Według danych Innovation Nest, w 240 start-upach pracuje łącznie ponad 7 tys, osób, a 5 firm, które osiągnęły przychody ponad 10 mln euro w 2020 roku, zatrudnia średnio 244 osoby.
***
Przedstawione dane pochodzą z opublikowanych sprawozdań finansowych start-upów za rok 2020.
Podobne aktualności
160 start-upów otrzyma 2 mln zł na pomoc prawną
Zainteresowanie grantami było takie, że już pierwszego dnia naboru kwota z wniosków dwukrotnie przebiła budżet.
Wartość inwestycji venture capital w Polsce w 2022 r. przebiła 3,6 mld zł
W 2022 r. rynek utrzymał się na poziomie z 2021 r. „Wobec globalnych i regionalnych trendów spadkowych to dobry sygnał” – twierdzi ekspert.