Dla konsumentów najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną jest telefonia komórkowa. Korzystało z niej 87,5 proc. ankietowanych. Większość użytkowników telefonii komórkowej używało smartfonów (58,6 proc.). Drugą pod względem popularności usługą był Internet (61,6 proc. badanych). Natomiast 16,9 proc. badanych zadeklarowało korzystanie z telefonii stacjonarnej. Okazuje się, że aż 51,8 proc. użytkowników korzysta z telefonii stacjonarnej z przyzwyczajenia. Około 20 proc. badanych posiadających telefon stacjonarny stwierdziło, że potrzebuje dostępu do usług telefonicznych, ponieważ nie posiada telefonu komórkowego. 

W przypadku Internetu badani korzystali często z wielu rodzajów dostępu. Najczęściej był to Internet stacjonarny (62,4 proc.). Uczestnicy badania łączyli się z siecią także za pomocą Internetu mobilnego w telefonie (47,2 proc.) lub z wykorzystaniem innego urządzenia (26,3 proc.).
Internet jest wykorzystywany głównie do przeglądania stron internetowych (86,4 proc. osób korzystało z tej możliwości przynajmniej kilka razy w tygodniu), aktywności na portalach społecznościowych (67,6 proc.) oraz wysyłania i odbierania maili (65,2 proc.). Opłaty za usługę dostępu do internetu stacjonarnego kształtowały się średnio na poziomie 51 zł miesięcznie (o 5 zł mniej niż w 2015 r.). Koszty ponoszone przez badanych z tytułu korzystania z mobilnego dostępu były niższe i wyniosły 48 zł (o 7 zł mniej niż w 2015 r.).  

Konsumenci chcą czuć się bezpieczni…

używając Internetu. Większość badanych podejmowała działania wspierające bezpieczeństwo w sieci. Blisko 61 proc. korzystało z programów pozwalających zabezpieczyć komputer przed potencjalnym zagrożeniem. Ponad 45 proc. badanych wiedziało jak sprawdzić czy połączenie z Internetem, które jest wykorzystywane, jest bezpieczne.

Klienci instytucjonalni

Prawie wszyscy klienci instytucjonalni biorący udział w badaniu stwierdzili, że posiadają usługę telefonii komórkowej (98,1 proc.). Większość firm miała również dostęp do Internetu (85,1 proc.). Zdecydowanie mniejsza grupa respondentów posiadała usługę telefonii stacjonarnej (35,8 proc.). Średnie miesięczne koszty ponoszone z tytułu korzystania z telefonii komórkowej wahały się od 86 zł w przypadku firm zatrudniających jedną osobę do 1370 zł w odniesieniu do przedsiębiorców posiadających minimum 50 pracowników. Klienci instytucjonalni cenią sobie następujące aspekty usługi telefonii komórkowej: zasięg sieci, dopasowanie do potrzeb firmy, jakość połączeń głosowych. Blisko 94 proc. firm delegujących swoich pracowników za granicę zadeklarowało, że korzystają oni z roamingu. Około 80 proc. badanych było świadomych, że ceny w roamingu są co roku obniżane. 

Stacjonarny liczy się w biznesie

Wśród głównych powodów korzystania z telefonii stacjonarnej przedstawiciele klientów instytucjonalnych wymienili: ułatwienia w zakresie funkcjonowania firmy (59,4 proc.), zwiększenie wiarygodności firmy poprzez posiadanie numeru stacjonarnego (41,2 proc.), przyzwyczajenie (36,3 proc.). Klienci instytucjonalni za usługę telefonii stacjonarnej płacili średnio co miesiąc od 68 zł (firmy gdzie zatrudniona jest jedna osoba) do 964 zł (w przedsiębiorstwach zatrudniających przynajmniej 50 osób).

Internet jest kluczowy w działaniu firmy… 

ale tylko dla około 30 proc. respondentów. Z kolei 39,2 proc. uznało, że jest on narzędziem ważnym.  Firmy wykorzystywały Internet najczęściej w celu zdobywania niezbędnych informacji (85 proc.), komunikowania się z klientami (74,1 proc.) i korzystania z portali informacyjnych (65,6 proc.).
Średnia opłata za stacjonarny dostęp do sieci w przypadku klientów instytucjonalnych wyniosła 118 zł. W przypadku Internetu mobilnego koszty wahały się od 44 zł (firma zatrudniająca jedną osobę) do 1734 zł (minimum 50 pracowników). 27,3 proc. respondentów spotkało się z pojęciami „internetu rzeczy” lub „machine to machine”. Jednak jedynie 7,4 proc. firm korzystało z kart M2M. 

Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2016 r. Więcej uke.gov.pl