Amerykański serwis komputerowy Rescuecom przedstawił zestawienie awarii zgłaszanych przez użytkowników w I poł. 2016 r. Wynika z niego, że tak samo jak w ub.r., zdecydowanie najwięcej problemów przysparza system Windows. Rescuecom odnotował wyraźny wzrost liczby interwencji związanych z systemem Microsoftu po wprowadzeniu do oferty darmowej aktualizacji Windows 10 w III kw. ub.r. Widoczna jest jednak poprawa w tym zakresie – w I poł. br. “okienka” miały 57 proc. udziału w zgłoszeniach serwisowych w Rescuecom, a w IV kw. ub.r. – 61,5 proc. W ocenie Rescuecom jest to związane z tym, że użytkownicy coraz lepiej radzą sobie z obsługą „Dziesiątki” oraz aplikacji działających w tym systemie.

Komputery Mac odpowiadają nadal za marginalną liczbę problemów serwisowych. Liczba zgłoszeń spadła z 1,2 proc. w IV kw. ub.r. do 0,7 proc.

Znacznie wzrosła natomiast liczba zgłoszeń związanych ze złośliwym oprogramowaniem – do 11,3 proc. wobec 6 proc. w IV kw. ub.r., wysuwając się na drugie miejsce w rankingu problemów. Przybyło także interwencji związanych z drukarkami, dotyczących instalacji, konfiguracji, wydajności i awarii sprzętu (7,5 proc., w IV kw ub.r. – 6,2 proc.).

Z zestawienia wynika, że użytkownicy rzadko mają problemy z hardware’m. Kłopoty z działaniem podzespołów w komputerze albo tablecie dotyczyły 2,1 proc. zgłoszeń w I poł. br. w porównaniu do 5,7 proc. w ostatnim kwartale 2015 r.

Zwiększyła się liczba interwencji związanych z Internetem (4,7 proc. wobec 2,6 proc.). Według Rescuecom dotyczą one zwykle nie problemów ze komputerem czy innym urządzeniem końcowym, lecz leżą głównie po stronie dostawców sieci. Czasem wysiada także modem.

Minimalne znaczenie mają problem wywołane przez użytkowników (0,3 proc.), czyli takie sytuacje jak np. przypadkowe upuszczenie urządzenia na twarde podłoże, zalanie, a także np. blokada systemu wskutek wpisania błędnego hasła.

 

Najczęściej zgłaszane problemy w serwisie Rescuecom w I poł. 2016 r.:

  1. Windows i aplikacje na ten system (57,0%)
  2. Wirusy i szkodliwe oprogramowanie (11,3%)
  3. Problemy z
    drukarką (7,5%)
  4. Wydajność komputera (7,0%)
  5. Połączenie z Internetem (4,7%)
  6. Poczta elektroniczna (4,4%)
  7. Problem ze startem systemu – niebieski
    albo biały ekran (3,0%)
  8. Podzespoły
    w komputerze albo tablecie (2,1%)
  9. Odzyskiwanie danych (1,8%)
  10. System i
    aplikacje na Mac’a (0,7%)
  11. Problemy spowodowane przez użytkowników (0,3%)
  12. Problemy z
    telefonem (0,2%)
  13. Problemy z telewizorem  (0,1%)

Źródło: Rescuecom