Raport E-commerce 2010 opublikował portal Praktycy.com. Opracowano go na podstawie ankiet rozesłanych do 344 sklepów internetowych w okresie kwiecień – wrzesień br. Większość pytań dotyczyła 2009 roku. Okazało się, że najpopularniejszym asortymentem był wówczas sprzęt RTV i AGD (oferowało go 40 proc. sprzedawców uczestniczących w badaniu) oraz wyposażenie domu i wnętrz (26 proc.). Komputery i akcesoria miało w swojej ofercie 16 proc. handlowców – o 12 proc. mniej niż 2008 r. Autorzy raportu spadek tłumaczą zmianą preferencji klientów, którzy z powodu kryzysu wydawali mniej na elektronikę. Zmniejszyła się również liczba sklepów oferujących telefony i akcesoria – z 18 proc. do 16 proc. Podobną tendencję zaobserwowano na rynku gier i programów komputerowych (spadek o 8 proc.).

W 2009 r. przeciętny polski sklep internetowy zatrudniał 4 osoby (63 proc. badanych) – pod tym względem niewiele zmieniło się w porównaniu z poprzednim rokiem. Dla 27 proc. respondentów e-sklep był uzupełnieniem tradycyjnej placówki, ale dla pozostałych – samodzielnym przedsięwzięciem. Najwięcej handlowców – 27 proc. – miało w ciągu roku 1-5 tys. klientów, a 39 proc. – ponad 5 tys. (w tym 12 proc. – ponad 50 tys.). Konsumenci najczęściej robili zakupy online za 50-250 zł (32 proc.).

Zarobki sprzedawców były dość zróżnicowane – 17 proc. ankietowanych odnotowało w 2009 roku przychody poniżej 100 tys. zł (podobnie jak w 2008 r). Największa grupa (24 proc.) deklarowała przychody między 101 a 500 tys. zł. Zmniejszyła się liczba sklepów o najwyższych obrotach – powyżej 5 mln zł rocznie (10 proc., a w 2008 r. było 16 proc.). Respondenci są jednak optymistami, jeśli chodzi o 2010 rok: 88 proc. uważa, że przychody sklepu wzrosną, 10 proc. przypuszcza, że pozostaną bez zmian, a jedynie 2 proc. przewiduje spadek. Optymistycznie przedstawiają się również prognozy sprzedawców dotyczące rozwoju ich sklepów: 1/3 zakłada wzrost liczby odwiedzin o 30 proc., a 1/3 – o 10-30 proc.

Właściciele e-sklepów starają się na różne sposoby przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż. Większość obniża ceny (74 proc.), oferuje bezpłatną dostawę (68 proc.), gratisy i upominki (56 proc.), organizuje wyprzedaże (46 proc.). Mniej popularne są programy lojalnościowe (24 proc.). Najczęściej stosowanym narzędziem marketingu jest obecność w porównywarkach cen (80 proc.) i pozycjonowanie strony (76 proc.).