Numerem 1 w rankingu e-sklepów Opineo.pl w kategorii „Elektronika” został kolejny rok z rzędu North.pl, e-sklep z AGD, który miał również najwyższą średnią ocen (4,94) przy dużej liczbie opinii (ponad 90 tys. w br.). Dla porównania drugi w kolejności x-kom zebrał ponad 6,7 tys. opinii (średnia ocen 4,85).

Na jednej liście umieszczono sklepy z różnym asortymentem – obok tych specjalizujących się w AGD są więc komputerowe czy z inną elektroniką (jak maszyny do szycia i żelazka).

Przed rokiem x-kom był czwarty, a wyżej od niego uplasowały się Morele i Neonet, które tym razem nie pojawiły się w dziesiątce.

W porównaniu z ub.r. zabrakło też takich marek, jak Media Markt, Euro.com.pl czy Electro.pl.

Jak wyjaśniono w raporcie, w rankingach w tym roku są zmiany, ponieważ część sklepów nie poradziła sobie z rosnącym popytem, a część wykorzystała szansę.

Ranking e-sklepów z elektroniką wg Opineo.pl w 2020 r.
1 North.pl 4,9430 pkt
2 X-kom.pl 4,8469
3 Amso.pl 4,8022
4 Swiat-agd.com.pl 4,8648
5 Gsm24.pl 4,9371
6 Komputronik.pl 4,8117
7 Zdrovi.pl 5,0000
8 Szyjposwojemu.pl 4,9923
9 Agdmaster.com 4,9318
10 Nautilus2.pl 4,9260

Źródło: Opineo.pl, raport „Ranking sklepów internetowych 2020”

Wyniki według zapewnień Opineo.pl opierają się na opiniach, wystawionych po zakupach przez klientów sklepów internetowych. W ankietach konsumenci oceniali: szybkość realizacji zamówienia, poziom obsługi klienta, jakość zapakowania przesyłki oraz deklarowali, czy poleciliby dany e-sklep swoim znajomym. Za każdy z tych 4 elementów można był uzyskać maksymalnie 5 punktów. O kolejności w rankingu decyduje średnia punktacja oraz liczba opinii (im klienci wystawili ich więcej, tym większa szansa na wyższą pozycję w zestawieniu).

E-commerce przyspieszył w czasie pandemii

Jak zauważono w raporcie, e-commerce stał się wielkim wygranym czasu pandemii. Dotyczy to zwłaszcza elektroniki. To w br. najczęściej kupowana kategoria produktów online – według GUS udział kanału online w sprzedaży elektroniki wzrósł z 9,9 proc. w styczniu 2020 r. do 28,6 proc. w kwietniu 2020 r.

W br. zyskuje cały e-handel – prognozowane obroty (za Gemiusem i IAB) w 2020 r. to 70 mld zł. Według szacunków eCommerce Europe, w 2020 r. branża e-handlu w Polsce urośnie o ponad 30 proc. (poprzednio co roku 16-18 proc.).

GUS ustalił, że udział kanału online w sprzedaży detalicznej wzrósł z 5,6 proc. w styczniu 2020 r. do 11,9 proc. w kwietniu 2020 r.

Wzrost liczby e-sklepów w porównaniu do poprzednich lat przyspieszył o 40 proc.

Według obliczeń eShopWorld 19,5 mln osób w Polsce regularnie kupuje online – informują dane cytowane w raporcie Opineo.pl.

Czego nie lubią klienci

Aż 80 proc. internautów narzeka na niewygodną finalizację zamówienia (wg Gemiusa), co oznacza, że trzeba szczególną uwagę poświęcić dopracowaniu płatności.

O przewadze konkurencyjnej decyduje też wybór metod dostawy. Tutaj retail wyprzedza mniejsze podmioty. Ponad 40 dużych sklepów ma 4 lub więcej opcji dostawy. W małych sklepach takie możliwości daje tylko 10 proc. przedsiębiorców – według przytaczanych danych w raporcie. Duzi gracze przyciągają też klientów ofertą darmowej wysyłki – ma ją ponad 70 proc. takich sklepów, oraz 36 proc. małych. Trend jest też taki, że coraz mniejszy koszyk zakupowy zapewnia klientom dostawę gratis.