Biuro Maklerskie mBanku obniżyło cenę docelową akcji Allegro z 52,40 zł do 42,50 zł, jednocześnie podwyższając rekomendację z „trzymaj” do „kupuj”.

Biuro zaleca nabywanie papierów koncernu po tym, jak zaliczyły one spory zjazd – o 59 proc. w ciągu roku (raport sporządzono 16 grudnia br. przy kursie 34,77 zł), a do tego Allegro zapowiedziało spadek rentowności w nadchodzących kwartałach.

Stopnieje rentowność i udział w rynku

Przyjmujemy bardziej pesymistyczną trajektorię spadku rentowności: z 51,6 proc. w 2020 r. do 34,8 proc. w 2023 r. Wciąż zakładamy regres udziału rynkowego Allegro (dokładnie o 3,4 p.p. w latach 2020-2023)” – stwierdza analiza.

„Wzrost kosztów dostaw netto przekłada się na istotne ochłodzenie dynamiki wyników (skorygowana EBITDA +5 proc. w 4Q’21 R/R – nasz szacunek vs. wzrost +29 proc. w 9M’21)” – dodano.

Allegro testuje darmowe wysyłki

Jak zauważa biuro maklerskie, koszty dostaw Allegro idą w górę w wyniku większych wolumenów oraz obniżania pułapu darmowej dostawy (+60 proc. r/r w III kw. 2021 r.).

„To nieunikniony trend, który osłabia rentowność wyników Allegro. Grupa testuje opcje darmowej przesyłki,
jednak naszym zdaniem nie zdecyduje się na taki krok. Byłoby to zbyt dużym obciążeniem finansowym”
– oceniają analitycy.

Warto zauważyć, że wzrost kosztów logistyki Allegro może przyhamować poprzez zwiększenie udziału sprzedających w tych wydatkach (niedawno zapowiedziano zmiany w dopłatach sprzedawców w ramach dostaw Smart od 1 lutego 2022 r.).

Allegro może przerzucić koszty na sprzedających
„Allegro ma pewien potencjał do przerzucenia części kosztów dostaw na sprzedawców – zakładamy wzrost take rate w kolejnych latach” – stwierdzono w raporcie.

Mocne strony Allegro

Mimo niektórych nie najlepszych dla spółki przewidywań analitycy uważają, że „pesymizm rynku” wobec potentata e-commerce w kraju jest przesadzony. Wskazują m.in. na jego pozycję numer 1 w branży.

„Allegro jest wciąż platformą e-commerce pierwszego wyboru, ma najszerszy wybór produktów w branży, w wielu przypadkach oferuje najtańszą opcję zakupu. Spółka ma bazę >13 mln aktywnych kupujących. Choć ciągle uważamy, że brakuje jej zaawansowania logistycznego, to jednak obecna obsługa klienta jest na zadowalającym poziomie (z rosnącym udziałem dostaw następnego dnia)” – twierdzi BM mBanku.

Jego zdaniem rozwój własnej sieci automatów paczkowych Allegro to dobry ruch – przyniesie oszczędności widoczne prawdopodobnie już od 2023 r. Do końca 2022 r. ma działać 3 tys. maszyn.

Do tego przejęcie czeskiej Mall Group oceniono jako szansę, by Allegro stało się dużym międzynarodowym graczem w krajach CEE. Umowa zakłada przejęcie grupy działającej w kilku krajach regionu kosztem ok. 4 mld zł. Finalizację transakcji przewiduje się do końca pierwszego półrocza 2022 r.


Ponad 1 mld zł zysku w 2021 r.

W 2020 r. Allegro osiągnęło 4 mld zł przychodów. BM mBanku przewiduje, że w 2021 r. będzie to kwota 5,35 mld zł, a w 2022 r. już 6,4 mld zł.

Zysk netto w 2021 r. ma wyraźnie przekroczyć 1 mld zł (1,2 mld zł) wobec 419 mln zł w 2020 r.