Według Busometru – badania prowadzonego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Dom Badawczy Maison, w II kw. 2013 r. wskaźnik oddający nastroje w MŚP (do 250 zatrudnionych) wyniósł 42,17 pkt (w poprzednim kwartale 39,09 pkt) – co oznacza niewielką poprawę 4 kwartał z rzędu. W ciągu roku, od dna w końcu 2012 r., nastroje poprawiły się o 8 pkt i choć lokują się dalej w strefie stagnacji (poniżej 50 pkt), to według ZPP można już mówić o pozytywnym trendzie. 

Najlepiej wygląda sytuacja na rynku pracy (48,55 pkt), co oznacza, że według ZPP jest blisko do przełamania bariery pesymizmu. Najgorzej jest z inwestycjami – tu następuje pogarszanie się nastrojów.

Zdaniem ZPP bardzo istotna jest zmiana ogólnego nastawienia, tzw. wskaźnik optymizmu, który jest wskaźnikiem wyprzedzającym zarówno jeśli chodzi o rynek pracy, jak i inwestycje. W ciągu 4 kwartałów wzrósł on z 27,25 pkt do 41,96, czyli o 14,71 pkt. To dużo.

– Wydaje mi się, że przedsiębiorcy są już zmęczeni i znudzeni przeciągającą się stagnacją i trochę mają dość działania na pół gwizdka – komentuje Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP – To w końcu 5. rok spowolnienia. Przedsiębiorcy w większości mają trochę ADHD i nie za bardzo mogą spokojnie usiedzieć. Chcą coś robić, działać, rozwijać. Sądzę, że wielu z nich, nawet wbrew danym makro, postanowiło przystąpić do bardziej ofensywnych działań.

Marcin Nowacki, dyrektor ds. relacji zewnętrznych dodaje: – Jeśli obecne trendy się utrzymają i nie będzie jakichś nadzwyczajnych zdarzeń, to sądzę, że najdalej w przeciągu dwóch kwartałów przełamiemy barierę 50 punktów, co oznacza, że na rynku zaczną panować nastroje optymistyczne.

Również systematycznie od kilku kwartałów rośnie liczba optymistów, tzn. przedsiębiorców, którzy uważają, że koniunktura gospodarcza poprawi się w najbliższych miesiącach (21 proc. badanych w II kw. br.), choć pesymistów wciąż jest dwukrotnie więcej (45 proc.). 

Najsłabsze nastroje panują w usługach, a najlepsze w handlu. Jeśli chodzi o branże, to elektronika (30,5 pkt) i telekomunikacja (33,8 pkt) należą do sektorów, gdzie oceny sytuacji są najgorsze.

Badanie przeprowadził Dom Badawczy Maison na zlecenie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, na reprezentatywnej próbie 538 przedsiębiorców z sektora MŚP.