Wzrośnie znaczenie kompetencji z zakresu sztucznej inteligencji, VR i analityki – wynika z badania Citrixa, Oxford Analytica i Coleman Parkes. Pracownicy ze wsparciem AI będą aż dwukrotnie bardziej wydajni i innowacyjni niż obecnie – takie są wnioski z danych zebranych podczas badania Praca 2035. Pytano w nim kadrę zarządzającą i pracowników dużych i średnich przedsiębiorstw, jaki ich zdaniem będzie pracownik w 2035 r. i jak będzie wyglądało środowisko pracy.

Roboty nie zastąpią ludzi

Ponad trzy czwarte ankietowanych (77 proc.) uważa, że za 15 lat sztuczna inteligencja (AI) znacznie przyspieszy procesy decyzyjne i zwiększy wydajność pracowników. Czyli roboty nie zastąpią ludzi, lecz poprawią ich efektywność w pracy.

Powstaną nowe miejsca pracy. Pojawią się nowe specjalizacje zawodowe i stanowiska w firmach, wspierające miejsca pracy oparte na technologii i zmieniających się relacjach między ludźmi, a „maszynami”.

Profesje, które zdaniem respondentów pojawią się w przyszłości:
• Trener robotów/AI (zdaniem 82 proc. kadry zarządzającej/44 proc. pracowników)
• Menedżer wirtualnej rzeczywistości (79 proc. liderów/36 proc. pracowników)
• Zaawansowany analityk danych (76 proc. liderów/35 proc. pracowników)
• Menedżer ds. polityki prywatności i zaufania (68 proc. liderów/30 proc. pracowników)
• Design thinker (56 proc. liderów/27 proc. pracowników)

Inne wnioski:

• 67 proc. profesjonalistów (kadry zarządzającej i pracowników) uważa, że model pracy funkcjonujący na bazie platformy (tworzy wartość dodaną przez ułatwianie wymiany informacji i zasobów między poszczególnymi zespołami, grupami i osobami korzystającymi z cyfrowych technologii), zdominuje pracę w przyszłości.
• 60 proc. pracowników jest zdania, że w 2035 r. zatrudnieni na umowy stałe będą w zdecydowanej mniejszości.
• 80 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej sądzi, że platformy technologiczne zapewnią szybki dostęp „na żądanie” do specjalistów, potrzebnych im do „wzmocnienia” organizacji, szybkiego dostosowania się do zmian biznesowych czy nowych potrzeb klientów.
• 39 proc. liderów twierdzi, że w 2035 roku większość wykwalifikowanych specjalistów będą stanowić osoby, które będą pracowały na zlecenie lub na żądanie, przy określonych projektach.

Duże zespoły zarządzające nie będą potrzebne

Ponad połowa ankietowanych (57 proc.) uważa, że sztuczna inteligencja będzie podejmować większość decyzji biznesowych i potencjalnie wyeliminuje potrzebę zatrudniania rozbudowanych zespołów zarządzających średniego i wyższego szczebla.

Aż 75 proc. jest zdania, że większość organizacji będzie miała dział ds. sztucznej inteligencji, nadzorujący wszystkie obszary działalności firmy. Z kolei 69 proc. twierdzi, że CEO będzie współpracował z szefem ds. AI.

Zrobią dwa razy więcej niż dziś

Ponad połowa ankietowanych specjalistów (51 proc.) uważa, że do 2035 r. technologia zapewni pracownikom co najmniej dwukrotnie wyższą produktywność. Wśród rozwiązań, które ich zdaniem będą powszechne wymieniają m.in. osobistego asystenta AI i… oparte na sztucznej inteligencji cyfrowe dobre samopoczucie (digital wellness), zapewniające zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników.

Zaangażowanie pracowników wzrośnie

Przejęcie przez sztuczną inteligencję czasochłonnych, powtarzalnych zadań spowoduje, że praca stanie się bardziej strategiczna, a pracownicy bardziej zaangażowani.

• 83 proc. specjalistów uważa, że do 2035 r. technologia zautomatyzuje zadania o niskiej wartości, umożliwiając pracownikom skupienie się na kluczowych kwestiach, za które de facto otrzymują wynagrodzenie.

• 79 proc. twierdzi, że będzie to istotny czynnik w podnoszeniu kwalifikacji pracowników, stwarzający nowe możliwości ich rozwoju osobistego i kariery.

Więcej wydadzą na AI niż na ludzi

Firmy będą więcej inwestować w technologię i sztuczną inteligencję, niż w kapitał ludzki.
• 90 proc. osób decyzyjnych uważa, że w 2035 roku inwestycje w AI będą największym czynnikiem wzrostu ich organizacji.
• 72 proc. specjalistów twierdzi, że do 2030 r. sztuczna inteligencja będzie generować większe dochody dla ich organizacji niż tradycyjni pracownicy.
• 63 proc. specjalistów uważa, że technologia wyrówna szanse i zapewni przewagę małym firmom.