Globalne dostawy notebooków wzrosną o 12 proc. w III kw. 2022 r. wobec II kw. 2022 r. W IV kw. br. można spodziewać się kolejnego sekwencyjnego wzrostu, tym razem o 3 proc. – przewiduje Digitimes Research.

Zdaniem analityków największe marki zwiększą produkcję w drugiej połowie 2022 r., aby osiągnąć roczny cel, po tym jak rynek znalazł się w dołku w II kw. br.

W minionym kwartale dostawy notebooków, nie licząc modeli z odłączaną klawiaturą, spadły o 16 proc. w porówaniu kw./kw. oraz o 24 proc. r/r. Głównym powodem były lockdowny w Chinach, powodujące zakłócenie produkcji i transportu, a do tego doszło osłabienie popytu konsumenckiego w obliczu inflacji i wojny.

Jednak w III kw. 2022 r. według informacji Digitimes Research wyraźnie więcej notebooków największych marek wjedzie na rynek. Przewiduje się, że w top 6 producentów tylko jeden dostawca odnotuje spadek wobec II kw. 2022 r.

Apple z największym wzrostem w III kw. br.

Liderem światowego rynku pozostaje Lenovo, jednak według Digitimes ze względu na duże zapasy notebooków tego producenta w kanałach sprzedaży w Europie i Azji w III kw. br. odnotowano mniej zamówień niż w analogicznym okresie 2021 r.

HP natomiast odnotuje dwucyfrowy sekwencyjny wzrost dostaw w III kw. br., ze względu na niską bazę porównawczą w II kw. br., gdy z jednej strony Covid-19, a z drugiej poważne niedobory niektórych czipów wpłynęły na podaż. Problemy zostały rozwiązane w trzecim kwartale – twierdzi Digitimes.

Dell osiągnie jednocyfrowy sekwencyjny wzrost dostaw III kw. br., ale niższy wzrost niż HP jest skutkiem dobrego wyniku II kw. br., gdy wpływ blokad w Chinach na podaż notebooków okazał się minimalny. Stąd baza porównawcza jest wysoka. Producent musi liczyć się również ze spowolnieniem popytu w przedsiębiorstwach.

Największy wzrost dostaw w III kw. br. osiągnie Apple – o ponad 40 proc. kw./kw. według prognozy. Taki wynik to także w dużej mierze efekt porównania z II kw. br., który dla Apple’a był najgorszy spośród marek z czołówki, jeśli chodzi o wpływ blokad w Chinach.

Asus będzie jedyną marką z pierwszej szóstki, która odnotuje spadek wysyłek notebooków w III kw. br. wobec II kw. br., ze względu na wysoki poziom zapasów sprzętu w Europie, jak i na rynkach wschodzących. Z kolei dostawy Acera nieznacznie wzrosną w III kw. br. – przewiduje Digitimes Research.

Według wyliczeń Strategy Analytics globalne dostawy notebooków w II kw. 2022 r. spadły znacznie mniej niż w ocenie Digitimes Research – o 15 proc. r/r. Lenovo zwiększyło przewagę nad HP, a niewiele brakowało, by Dell wszedł na 2 miejsce na rynku. Wolumeny jak i co istotne ceny sprzętu pozostają natomiast wyższe niż przed pandemią.