Sprzedaż biznesu PC Intela (Client Computing Group) w II kw. 2022 r. zanurkowała aż o 25 proc. rok do roku, do 7,7 mld dol. (wobec 10,3 mld dol. rok wcześniej).

CEO Intela Pat Gelsinger wyjaśnia ten dołek ostrym hamowaniem na rynku PC. Według niego producenci komputerów ograniczają zapasy w tempie nie widzianym od lat.

Wolumeny w naszym biznesie PC w II kw. 2022 r. sugerują, że nasze dostawy są niższe od poziomu konsumpcji, ponieważ niektórzy z naszych największych klientów zmniejszają poziom zapasów w tempie niespotykanym w ciągu ostatniej dekady” — twierdzi Pat Gelsinger.

W ocenie Intela całkowity rynek adresowalny PC (TAM) skurczy się o ok. 10 proc. w całym 2022 r. Z tym że słaby będzie zwłaszcza popyt konsumencki, natomiast stosunkowo silny pozostanie w przedsiębiorstwach oraz na sprzęt z wyższych półek.

Nadszedł czas niestabilności
W drugim półroczu Intel spodziewa się niestabilności, ponieważ według niego świat dostosowuje się do końca pandemii i towarzyszących jej bezprecedensowych programów stymulacyjnych.

Centra danych też na minusie

Problemy makroekonomiczne uderzają także w biznes centrum danych – wynika z danych Intela. Grupa data center oraz AI miała 16-procentowy spadkek sprzedaży rok do roku, do 4,6 mld dol.

CEO koncernu uważa, że rosnące obawy gospodarcze także tutaj prowadzą do zmniejszenia popytu w drugiej połowie 2022 r. i ograniczenia całkowitego adresowalnego rynku (TAM) serwerów.

W sumie Intel musiał pogodzić się z 22-procentowym spadkiem sprzedaży w II kw. 2022, do 15,3 mld. dol., co oznacza sprzedaż niższą aż o 5 mld dol. wobec II kw. 2021 r. Koncern miał też stratę w wysokości 454 mln dol. W efekcie akcje Intela zanurkowały o 10 proc. na nowojorskiej giełdzie.

„Nagły i szybki spadek aktywności gospodarczej był najważniejszym czynnikiem, ale niedobór odzwierciedla również nasze własne problemy z realizacją” – twierdzi CEO.

Intel spodziewa się, że będzie się rozwijał wolniej niż cały rynek centrów danych.

To nie jest fakt, który nam się podoba, ale prognoza, którą widzimy” – komentuje CEO. Nadal deklaruje koncentrację firmy na odzyskaniu przywództwa w zakresie wydajności i TCO (całkowitego kosztu posiadania) we wszystkich obciążeniach roboczych i przypadkach użycia, od przedsiębiorstwa po chmurę.