Action w I kw. 2022 r. miał 10,3 mln zł zysku netto, co potwierdza wstępne wyniki. Oznacza to spory spadek, o ponad 40 proc., wobec analogicznego okresu ub.r. EBIDTA stopniała o 17 proc.

Marża wzrosła natomiast do prawie 9 proc., co spółka wyjaśnia rozwojem projektów e-commerce w Polsce i za granicą. Przychody w I kw. br. zwiększyły się o blisko 5 proc., do 550,9 mln zł.

Dlaczego spadł zysk

Spadek EBIDTA to pokłosie wzrostu kosztów operacyjnych, zwłaszcza po wybuchu wojny (wzrost cen paliw i energii), a na spadek zysku netto duży wpływ miał podatek (skończyła się tarcza podatkowa) – poinformowano na konferencji wynikowej.

Komentując sytuację na rynku IT, prezes Piotr Bieliński zauważa wyraźne spowolnienie. Przypuszcza, że w związku ze sporym wzrostem zapasów magazynowych w dystrybucji IT w sytuacji słabnącego popytu zanosi się na obniżki cen.

„Będzie bardzo duża wojna cenowa, czy to w dystrybucji czy retailu” – mówił prezes Actionu, Piotr Bieliński, na konferencji wynikowej spółki.

„Dawno nie było tak dużych stanów magazynowych w dystrybucji. Widzimy, że chłonność IT teraz jest mniejsza. Producenci będą schodzić z marży, będą musieli dołożyć pieniędzy. Stąd uważam, że IV kwartał będzie dobry w branży IT” – przewiduje szef grupy.

Action liczy na żniwa w IV kwartale

Jednocześnie prezes przekonuje, że w IV kwartale Action nie będzie miał problemu z finansowaniem zakupów, tak jak w ub.r. (gdy według spółki w szczycie sprzedażowym nie wystarczało finansowania na realizację wszystkich celów), ze względu na bardzo dobrą sytuację finansową firmy z Zamienia.

„W naszej ocenie sytuacja finansowa spółki jest doskonała” – zapewniał Andrzej Biały, dyrektor finansowy Actionu.

Wskazuje na wysoki i rosnący poziom finansowania kapitałem własnym (pokrycie majątku kapitałem własnym wyniosło 65 proc. w I kw. br. vs. 53 proc. przed rokiem) oraz zerowe zadłużenie spółki.

„W ogóle nie korzystamy z długu – zauważa. Według niego spółka jest więc w korzystnej sytuacji w czasie podnoszenia stóp procentowych na rynku.

Obecnie Action ma linię kredytową na 30 mln zł i faktoringową na 21 mln zł. Obie jak zapewniono są nieużywane.

Piotr Bieliński liczy ponadto na uruchomienie limitów ubezpieczeniowych dla spółki (skasowanych w czasie sanacji), co pomoże Actionowi finansować zakupy pod spodziewany wzrost popytu w IV kw. br. Toczą się obecnie rozmowy w tej sprawie.

Kolejne 2 lata już nie będą takie jak ostatnia hossa

Jednocześnie szef grupy przewiduje, że kolejne lata raczej nie będą tak dobre na rynku jak hossa czasu pandemii.

„Nie przypuszczamy, że następne 2 lata, gdy rosną koszty wszystkiego, to będzie sielanka” – uważa prezes.

Action: magazyn większy o 56 mln zł

Jednocześnie jednak Action pokazuje także trend rosnących zapasów. Otóż w I kw. 2022 r. magazyn spółki powiększył się ze 206 mln zł rok temu do ponad 262 mln zł.

Jak wyjaśnia prezes, zapasy powiększyły się ze względu na przybycie opóźnionych wysyłek (sporo produktów dociera z opóźnieniem z Chin) oraz celową kumulację towaru w branżach, w których Action zwiększa sprzedaż, jak narzędzia i karmy dla zwierząt. Twierdzi, że zwłaszcza w tej ostatniej branży ceny szybko idą w górę (ok. 30 proc. w I kw. br.), więc gromadzenie zapasów poprawi rentowność przyszłej sprzedaży.

Jednocześnie zapewnia, że w Actionie niewiele jest zalegających produktów.

„Produkty na magazynie, które leżą powyżej 300 dni, mamy za ok. 1 mln zł” – twierdzi prezes (czyli mniej niż 0,5 proc. zapasów).

Ze względu – jak to wyjaśniono – na wydłużenie okresu niezbędnego na ściągnięcie towaru z Chin, rotacja zapasów w Actionie wydłużyła się do 47 dni w I kw. br. z 39 dni rok temu.

Według danych firmy w I kw. 2022 r. lawinowo wzrosła, o 187 proc. r/r, ilość wysyłek do klientów końcowych, do 107,7 tys. szt. z 37,5 tys.

Prezes: „nie zamierzamy wychodzić z kategorii IT”

IT to ok. połowy sprzedaży Actionu.

„Udział IT nam coraz bardziej spada, w porównaniu z narzędziami, karmą i inną sprzedażą” – mówił prezes.

Piotr Bieliński pytany o to, czy Action w związku z rozwojem asortymenty spoza IT zamierza wyjść z tej kategorii, zapewnia, że nie ma takich planów. „Nie chcemy wychodzić z żadnej kategorii. Mamy dobre relacje z każdym producentem. Wiemy, gdzie kupić. Ludzi mamy tych samych” – twierdzi szef Actionu.

„Cała koncentracja idzie w kierunku sprzedaży detalicznej, zagranicznej, z bardzo szeroką ofertą, w rozdrobnienie, tak że nie jesteśmy uzależnieni od żadnego dużego klienta” – wyjaśnia strategię firmy Piotr Bieliński.

Action coraz więcej sprzedaje za granicą. Eksport to już 62 proc. obrotów w I kw. 2022 r.

Prezes: producenci IT chcą wrócić do gry z Actionem

Jednocześnie prezes zapewnia, vendorzy z branży są nadal zainteresowani współpracą z Actionem, ponieważ chcą realizować swoje cele na ten rok.

„Słyszę już takie głosy, że chcieliby z nami wrócić do gry i realizować wyższe cele” – twierdził Piotr Bieliński. Jak zapewnia, Action jest przygotowany do zwiększenia sprzedaży asortymentu IT. „Mamy kanały sprzedaży, dużo sprzedajemy w detalu” – informował szef grupy.

„Dystrybucja nie zawsze ma dobrą cenę”

Jak informuje zarząd, spółka stale poszukuje nowych źródeł dostaw w segmencie IT.

Potrzebujemy nowych dostawców, aby resellerom dostarczać dobrą cenę. Dystrybucja nie zawsze daje dobrą cenę” – twierdzi wiceprezes Sławomir Harazin.

„Naszym filarem biznesu jest koncentracja na marży” – podkreśla.

„Nie konkurujemy z naszymi resellerami, bo oni nie handlują karmami czy narzędziami” – zapewnia prezes, nawiązując do partnerów współpracujących z Actionem w obszarze IT i realizowanej przez Action sprzedaży B2C e-commerce (przykładowo w asortymencie dla zwierząt B2C to ok. 60 proc. obrotu Actionu w tej grupie produktowej).

Trzy razy więcej klientów

Action twierdzi, że w I kw. 2022 r. liczba klientów w kanale e-commerce B2C zwiększyła się prawie trzykrotnie.

Wybrane dane grupy Action za I kw. 2022 r.