W I kw. 2023 r. Action zwiększył sprzedaż o 6,3 proc. rok do roku, z 547,5 mln zł do 581,8 mln zł – według szacunkowych danych.

Szczególnie mocno w I kw. br. urósł obrót na własnym e-commerce Actionu, o 133 proc. r/r, do 60,7 mln zł, przy wzroście liczby klientów o 87 proc., do 191 tys. Eksport e-commerce poprawił się natomiast o 17,8 proc. r/r, do blisko 182 mln zł – wynika z szacunku spółki.

Ostateczne i pełne dane za I kw. br. Action przedstawi w końcu maja br. Z szacunku wynika jednak, że wzrost przychodów w I kw. br. był wyższy niż w całym 2022 r. (+2,6 proc.). Prezes Piotr Bieliński zaznacza, że poprawę osiągnięto mimo spowolnienia na rynku.

Lata łatwego pieniądza rozpieściły branżę. W zeszłym roku nastąpił wzrost kosztów pieniądza. Klienci robili mniej zakupów, w tym roku jeszcze bardziej to spada” – mówił lider Grupy Action na konferencji wynikowej.

Widać po wynikach za marzec, że tąpnięcie jest. Jedyne co nas dziwi, to jest to, że nie ma wzrostu bezrobocia, ale to jest kwestia miesiąca – dwóch. Bo jak długo można działać, mając rosnące koszty” – komentował prezes.

W marcu 2023 r. Action osiągnął 212 mln zł obrotów, co oznacza wzrost o 1,44 proc. r/r – według wstępnych, szacunkowych danych. W styczniu i lutym br. wzrosty sprzedaży były szacunkowo 9-10 procentowe.

Piotr Bieliński zwracał uwagę na problem szybko rosnących kosztów.

„W swojej 30-kilkuletniej historii na rynku nie pamiętam, aby koszty tak szybko przyspieszały. Musieliśmy się nieźle napracować, aby trzymać je w ryzach” – zaznacza Piotr Bieliński.

Jak twierdzi ceny u usługodawców, np. za palety, w zeszłym roku szły w górę z tygodnia na tydzień i kontrahenci nie zamierzali nawet ich negocjować.

W ub.r. EBIDTA Actionu spadła o blisko 63 mln zł wskutek szybko rosnących kosztów. W efekcie zysk netto skorygowany okazał się o ponad 21 mln zł niższy r/r.

Najbardziej odbił się na nas wzrosty kosztów i materiałów. Najgorsza jest zmienność kosztów. Z tym borykaliśmy się dość mocno w ub.r. Ale wyszliśmy na prostą. W tym roku widać już, że niektóre rzeczy tanieją” – zauważa wiceprezes Sławomir Harazin.

Piotr Bieliński zaznacza też, że nastąpiły duże spadki sprzedaży w asortymencie IT, zwłaszcza na komponentach.

„To nie jest łatwo zasypać innymi kanałami. Pracujemy jeszcze więcej, aby uchronić biznes przed spadkiem obrotów. W niektórych grupach udziały rosną” – mówił prezes.

Uważa, że w segmencie IT po dużych spadkach na komputerach i komponentach w I kw. br. kolejne kwartały będą słabe. Trochę oddechu dla branży powinien przynieść natomiast IV kwartał br.

Wiceprezes Sławomir Harazin zaznaczał, że dzięki dywersyfikacji oferty Actionu sezonowość nie ma dużego wpływu na wyniki firmy, bo dla różnych produktów cykle sezonowe są różne.

„Bardzo dbamy o zróżnicowanie kanałów sprzedaży B2B i B2C, dbamy o to, aby klientów było jak najwięcej” – mówił wiceprezes. „Zatowarowanie na dwa kanały daje nam lepszą pozycję w rozmowach z dostawcami, bo mają oni różne potrzeby” – twierdził Sławomir Harazin. Jak zaznaczył, Action stawia też na dywersyfikację po stronie dostawców, aby uniknąć uzależnienia od dużych graczy,